27 september 2014 - 10:46 - Economie
De directeur-generaal van het Marokkaans verkeersbureau ONMT is duidelijk. Om het toerisme in Marokko te ontwikkelen is het noodzakelijk dat het land een eigen low-cost vliegmaatschappij creëert.
In een interview met l’Économiste legt Abderrafie Zouitene uit dat het onmogelijk is om meer toeristen aan te trekken met enkel één nationale luchtvaartgroep, namelijk Royal Air Maroc.
Hoewel hij toegeeft dat Royal Air Maroc enorm veel inspanningen levert, kan volgens hem geen enkel land werken met één enkele vliegmaatschappij. Zouitene neemt Turkije als voorbeeld, dat niet één maar zes low-cost luchtvaartmaatschappijen én Turkish Airlines heeft.
Bovendien zal de nieuwe low-cost groep door de ministeries van Toerisme en Vervoer moeten worden opgericht, niet door Royal Air Maroc. Zouitene is zich er wel van bewust dat er rekening moet houden met de andere luchtvaartgroepen en dat iedereen winst moet blijven boeken.
Medio jaren 2000 had Marokko een open-sky akkoord gesloten met de Europese Unie. Het Koninkrijk had toen twee low-cost luchtvaartmaatschappijen. Jet4You werd in mei 2012 aan de Belgische groep Jetairfly verkocht terwijl Atlas Blue, low-cost groep van Royal Air Maroc, in 2009 verdween.
Grote familie uit Ouezzane eist actie tegen drankmerk
Achraf Hakimi en rapper Morad samen gespot in Tanger (video)
Boko Haram-leider uitgeschakeld na tip van Marokko
Marokko doet het goed: land telt 7500 miljonairs
Wie is de nieuwe vriendin van Lamine Yamal?
Marokkaanse vastgoedmagnaten verdacht van witwassen drugsgeld
Boycot doet Danone wankelen in Marokko
Goed nieuws voor Marokkaanse economie: dirham stijgt
TotalEnergies verkiest Marokko, onvrede in België
Turkse export van machines naar Marokko groeit fors
Grote Spaanse groep verlaat Marokko
Miljardenverlies voor Marokko door fraude met douanepapieren
Marokko koopt meeste Tunesische dadels op
Geld meenemen naar Marokko? Let op!