27 september 2014 - 10:46 - Economie
De directeur-generaal van het Marokkaans verkeersbureau ONMT is duidelijk. Om het toerisme in Marokko te ontwikkelen is het noodzakelijk dat het land een eigen low-cost vliegmaatschappij creëert.
In een interview met l’Économiste legt Abderrafie Zouitene uit dat het onmogelijk is om meer toeristen aan te trekken met enkel één nationale luchtvaartgroep, namelijk Royal Air Maroc.
Hoewel hij toegeeft dat Royal Air Maroc enorm veel inspanningen levert, kan volgens hem geen enkel land werken met één enkele vliegmaatschappij. Zouitene neemt Turkije als voorbeeld, dat niet één maar zes low-cost luchtvaartmaatschappijen én Turkish Airlines heeft.
Bovendien zal de nieuwe low-cost groep door de ministeries van Toerisme en Vervoer moeten worden opgericht, niet door Royal Air Maroc. Zouitene is zich er wel van bewust dat er rekening moet houden met de andere luchtvaartgroepen en dat iedereen winst moet blijven boeken.
Medio jaren 2000 had Marokko een open-sky akkoord gesloten met de Europese Unie. Het Koninkrijk had toen twee low-cost luchtvaartmaatschappijen. Jet4You werd in mei 2012 aan de Belgische groep Jetairfly verkocht terwijl Atlas Blue, low-cost groep van Royal Air Maroc, in 2009 verdween.
Marokkaanse YouTuber vier jaar cel in
Broers Mounir en Mustapha leiden grootschalig datingscam
Lynx zorgt voor paniek in Tanger
Marokko-Algerije: shirt-oorlog...
Marokkaanse imams weigeren na Ramadan terug te keren uit Europa
Toerisme Marokko: zorgwekkende daling inkomsten
Toerisme Marokko: zorgwekkende daling inkomsten
Marokko: nieuwe trends in vastgoedmarkt
Europa wil strengere regels voor import citrusfruit uit Marokko
Dirham stijgt sterk ten opzichte van de euro
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Vlees te duur in Marokko, consumenten ontevreden
Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht
Luchthaven Marrakech te klein, ambitieus uitbreidingsplan onthuld