24 april 2022 - 15:40 - Economie
In Marokko vallen jaarlijks gemiddeld 3500 doden en 10.000 zwaargewonden bij verkeersongevallen. Niet-naleving van de verkeersregels en vele andere oorzaken verklaren waarom de staat elk jaar enorme bedragen moet uitgeven om de gevolgen van verkeersongevallen op te vangen.
De verkeersveiligheid in Marokko blijft, ondanks talrijke bewustmakingscampagnes, menselijke en materiële schade veroorzaken. De kwestie stond centraal tijdens een vergadering van de vaste parlementaire commissie voor infrastructuur, Energie en Mijnbouw in het parlement. De directie van het Nationaal agentschap voor verkeersveiligheid (NARSA) was aanwezig op de bijeenkomst, die werd gehouden onder het motto "Verkeersveiligheid, tussen realiteit en perspectieven".
Lees ook: Marokko: flitspalen brengen 66 miljoen dirham op
Tijdens de vergadering presenteerde de directeur van het agentschap, Nasser Boulaâjoul, statistieken waaruit blijkt dat verkeersongevallen jaarlijks gemiddeld 3000 doden en 10.000 ernstig gewonden veroorzaakt, met een geraamde sociaal-economische kost van 19,5 miljard dirham. In 2020 is het aantal ongevallen echter aanzienlijk gedaald, ongetwijfeld als gevolg van de avondklok en de lockdown die toen van kracht waren.
Volgens het NARSA is het aantal dodelijke slachtoffers in 2020 met 17% gedaald van 3622 in 2019 tot 3005 in 2020, terwijl het aantal ernstig gewonden is gestegen van 1782 gevallen tot 8221 in 2020. Volgens de wegbeheerders moeten de weggebruikers bewust worden gemaakt van de verkeersveiligheid. Tegelijkertijd worden maatregelen genomen om de controles te versterken.
In dit verband is op 17 januari 2022 een nieuw ambitieus plan voor de uitvoering van de nationale verkeersveiligheidsstrategie 2017-2026 gepresenteerd. Dit plan voorziet in de geleidelijke installatie van 552 radars van de nieuwste generatie in alle regio’s. Om de verkeersveiligheid te bevorderen, heeft het NARSA aangekondigd dat de filialen van Al Barid Bank en Barid Cash geleidelijk documenten voor de vernieuwing van kentekenbewijzen (grijze kaart) zullen beginnen te aanvaarden.
Lees ook: Verkeersveiligheid: Marokko wil maximumsnelheid in steden verlagen
Bij de handhaving van de verkeersveiligheid kan het NARSA rekenen op de nationale veiligheidsdient DGSN, die een belangrijke rol speelt bij het opzetten en uitvoeren van communicatie- en bewustmakingsprogramma’s, alsook bij het operationeel maken van preventiemechanismen tegen de risico’s van verkeersongevallen.
H&M goes Marrakech in nieuwe collectie
Megaproject gaspijpleiding Marokko-Nigeria start in Dakhla
Marokkanen in opstand tegen zomertijd
Marokko: 430 km aan HSL-lijnen in 5 jaar
Racisme in België live op televisie onthuld
Ongelooflijke comeback: Marokko Afrikaans kampioen zaalvoetbal!
Oneerlijke Concurrentie? Europa klaagt over Marokkaanse avocado-import
Marokko pompt honderden miljarden in transformatie
Doorbraak in Marokkaans gasproject in Tendrara
Grote Zwitserse groep vestigt zich in Marokko
Marokko zoekt LNG-terminal voor Nador West Med
Export watermeloenen naar EU, Marokko verliest
Woede in Casablanca om peperdure waterrekening
Sluiting B.Laban-winkels in Egypte door schadelijke bacterie: volgt Marokko?