14 april 2023 , 09:00 - Fouad Badel - Sport
De historische prestatie van de Atlas Leeuwen op het WK 2022 in Qatar heeft een zeer positieve impact gehad op het imago van Marokko. Het koninkrijk is de eerste Afrikaanse en Arabische natie die de laatste vier van een WK bereikt.
De zichtbaarheid van Marokko steeg tijdens het WK met 277% in de belangrijkste media met een bereik van 6,4 miljard, terwijl de berichten op sociale media over het koninkrijk met 764% toenamen (in totaal 12,1 miljoen berichten), onthult een rapport van media intelligence expert CARMA. Uit het rapport bleek ook dat er meer dan 279.000 artikelen en posts werden gepubliceerd rond de deelname van Marokko aan het WK, waarin het voor 64% gaat over het thema van het overwinnen van obstakels, 22% over het thema moeders en respect voor vrouwen en de rest over het thema doneren van verdiensten, familie en culturele waarden.
Lees ook: WK boost label "Marokko"
De Google-zoekopdrachten naar Marokko stegen met 273% na het toernooi. De bezoeken aan Wikipedia-pagina’s over het land stegen met 453%. Het bezoek aan toeristische sites bereikte recordniveaus (visitmorocco.com +34%), (Morocco.com +99%) (Tripadvisor Marokko +154%). Een doorbraak die The Washington Post ertoe aanzette om Marokko in 2023 bij de beste bestemmingen ter wereld te rangschikken.
Veel van de thema’s die tijdens de berichtgeving over Marokko naar voren kwamen hadden onder meer betrekking op de familie, het overwinnen van obstakels, liefdadigheid en andere. "De belangrijkste thema’s in de media, zoals vastgesteld door CARMA, richtten zich op de sociale waarden van het land: hun vasthoudendheid, hun respect voor vrouwen en moeders, de liefdadigheidsacties van de spelers die hun winsten doneren aan nationale verenigingen, om er maar een paar te noemen. Ze droegen allemaal bij aan het verhogen van de perceptie van het land van ’normaal’ naar ’uitstekend’," aldus Sofia Tazi, directeur Noord-Afrika van CARMA.
Lees ook: Marokkaans toerisme lift mee op succes Atlas Leeuwen
"Het succes van Marokko bevindt zich niet alleen in het underdogverhaal, maar is ook een bewijs van de unieke waarden van het Marokkaanse team, zoals familie, liefde, veerkracht en vastberadenheid. Deze waarden hebben integraal bijgedragen aan het succes van het team en zijn een inspiratie voor andere landen," concludeert Mazen Nahawi, oprichter en CEO van CARMA.
Minister Rachida Dati in opspraak door juwelenschandaal
De gok van Marokko: 30 miljard euro voor groene waterstof
Vlees in Marokko: "Prijzen zullen nooit meer dalen"
Prins Moulay Rachid op spoedtop in Qatar
Het verhaal van Marokkaanse Nada, die als 9-jarige door een sekte werd ontvoerd
Luxeleven Redouan wordt zijn ondergang in België
AI voorspelt: "Geen Gouden Bal voor Achraf Hakimi"
WK-stunt Marokko: revanche in 2026?
Puma pakt vervalsers in Marokko aan
Waarom Hamza Igamane twee verschillende namen gebruikt
Zakaria El Ouahdi kiest familie boven carrière
PSG wil "hoge prijs" betalen voor Marokkaans talent
Marokko toont solidariteit: shirts Palestino-club massaal verkocht
Lamine Yamal: "Mijn grootmoeder offerde zich op"