14 april 2023 - 09:00 - Sport
De historische prestatie van de Atlas Leeuwen op het WK 2022 in Qatar heeft een zeer positieve impact gehad op het imago van Marokko. Het koninkrijk is de eerste Afrikaanse en Arabische natie die de laatste vier van een WK bereikt.
De zichtbaarheid van Marokko steeg tijdens het WK met 277% in de belangrijkste media met een bereik van 6,4 miljard, terwijl de berichten op sociale media over het koninkrijk met 764% toenamen (in totaal 12,1 miljoen berichten), onthult een rapport van media intelligence expert CARMA. Uit het rapport bleek ook dat er meer dan 279.000 artikelen en posts werden gepubliceerd rond de deelname van Marokko aan het WK, waarin het voor 64% gaat over het thema van het overwinnen van obstakels, 22% over het thema moeders en respect voor vrouwen en de rest over het thema doneren van verdiensten, familie en culturele waarden.
Lees ook: WK boost label "Marokko"
De Google-zoekopdrachten naar Marokko stegen met 273% na het toernooi. De bezoeken aan Wikipedia-pagina’s over het land stegen met 453%. Het bezoek aan toeristische sites bereikte recordniveaus (visitmorocco.com +34%), (Morocco.com +99%) (Tripadvisor Marokko +154%). Een doorbraak die The Washington Post ertoe aanzette om Marokko in 2023 bij de beste bestemmingen ter wereld te rangschikken.
Veel van de thema’s die tijdens de berichtgeving over Marokko naar voren kwamen hadden onder meer betrekking op de familie, het overwinnen van obstakels, liefdadigheid en andere. "De belangrijkste thema’s in de media, zoals vastgesteld door CARMA, richtten zich op de sociale waarden van het land: hun vasthoudendheid, hun respect voor vrouwen en moeders, de liefdadigheidsacties van de spelers die hun winsten doneren aan nationale verenigingen, om er maar een paar te noemen. Ze droegen allemaal bij aan het verhogen van de perceptie van het land van ’normaal’ naar ’uitstekend’," aldus Sofia Tazi, directeur Noord-Afrika van CARMA.
Lees ook: Marokkaans toerisme lift mee op succes Atlas Leeuwen
"Het succes van Marokko bevindt zich niet alleen in het underdogverhaal, maar is ook een bewijs van de unieke waarden van het Marokkaanse team, zoals familie, liefde, veerkracht en vastberadenheid. Deze waarden hebben integraal bijgedragen aan het succes van het team en zijn een inspiratie voor andere landen," concludeert Mazen Nahawi, oprichter en CEO van CARMA.
Nasser Zefzafi aan Riffijnen Europa: "Help mijn moeder!"
Marokko ontslaat onverwachts leraren in België
Zijn droom? Marokko vertegenwoordigen op de Olympische Winterspelen
Wordt Marokko ook jouw volgende vakantiebestemming?
Trucs van dieven die je moet kennen als je via Spanje reist
Marokkaanse gepensioneerden mogen maximaal drie maanden naar Marokko
Zijn droom? Marokko vertegenwoordigen op de Olympische Winterspelen
FIFA-baas Gianni Infantino duikt op in Chefchaouen
Atlas Leeuwen azen op lucratieve premies in Oost-Afrika
Afrika Cup: Marokko’s finale vloek
Marokko aast op Formule 1-comeback met miljardenproject bij Tanger
Marokkaanse voetballer doodgeschoten door Algerijnse marine
Yassine Bounou dicht bij megacontract in Saoedi-Arabië
Riyad Mahrez vol lof over Marokko (video)