30 april 2022 - 15:40 - Economie
Het project van de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Casablanca en Agadir, zal meer dan 75 miljard dirham kosten, aldus minister Mohamed Abdeljalil van Vervoer en Logistiek.
Op een vraag in het parlement over het dossier van de hogesnelheidslijn tussen Casablanca en Agadir, antwoordde minister Mohamed Abdeljalil dat zijn afdeling innovatieve oplossingen probeert te vinden voor de realisatie van deze lijn. Hij gaf aan dat de regering veel belang hecht aan de HSL, omdat dit grote project de connectiviteit tussen de regio’s van het koninkrijk zal versterken en de nationale economie zal stimuleren.
Lees ook: Marokkaanse HSL bij zeven snelste ter wereld
De minister benadrukte dat de eerste voorbereidende studies betreffende infrastructuur, civiele techniek en topografie inmiddels werden voltooid. De totale kosten van het project worden geraamd op ongeveer 75 miljard dirham.
Lees ook: Marokko’s hogesnelheidstrein is groener
De HSL-lijn maakt deel uit van het middellange- en langetermijnplan van de nationale spoorwegmaatschappij ONCF, om het gehele nationale grondgebied te bestrijken. Het volledige plan betreft meer dan 1300 kilometer voor de hogesnelheidslijn en 3800 kilometer voor het klassieke treinnetwerk, met als doel om uiteindelijk 43 steden met elkaar te verbinden in plaats van de huidige 23, legde Mohamed Abdeljalil uit.
Racisme in België live op televisie onthuld
Ongelooflijke comeback: Marokko Afrikaans kampioen zaalvoetbal!
Nieuwe baan voor Tarik Sektioui
Anti-Amazigh racisme teistert Marokkaanse voetbal
Marokko bouwt gigantische scheepswerf om Spanje (en Europa) uit te dagen
Veel vluchten naar Marokko geannuleerd
Oneerlijke Concurrentie? Europa klaagt over Marokkaanse avocado-import
Marokko pompt honderden miljarden in transformatie
Doorbraak in Marokkaans gasproject in Tendrara
Grote Zwitserse groep vestigt zich in Marokko
Marokko zoekt LNG-terminal voor Nador West Med
Export watermeloenen naar EU, Marokko verliest
Woede in Casablanca om peperdure waterrekening
Sluiting B.Laban-winkels in Egypte door schadelijke bacterie: volgt Marokko?