4 februari 2024 - 17:00 - Economie
Een Chinees bedrijf is geselecteerd om de hogesnelheidslijn te bouwen die Marrakech met Agadir zal verbinden.
China Railway Design Corporation (CRDC), onderdeel van het Chinees staatsbedrijf China State Railway Group gespecialiseerd in spoorwegen, heeft het contract gewonnen voor de aanleg van de HSL-lijn. Als onderdeel van het project zullen ook drie treinstations worden gebouwd in Sidi Zouine, Chichaoua en Agadir. Dit ambitieuze project belooft de reistijd tussen de twee steden aanzienlijk te verkorten tot slechts een uur en twintig minuten, met een geschatte investering van ongeveer 50 miljard dirham.
Lees ook: HSL tussen Casablanca en Madrid vóór 2030?
CRDC had eerder al een contract van 120 miljoen dirham gewonnen voor het uitvoeren van een voorlopige ontwerpstudie. Deze opdracht volgde op de aankondiging van de Nationale Spoorwegmaatschappij van Marokko (ONCF) op 10 mei betreffende de opening van biedingen voor de aanbesteding van gedetailleerde ontwerpstudie voor het hogesnelheidslijnproject dat Marrakech en Agadir moet verbinden, inclusief studies naar infrastructuur, civiele techniek, spoorweguitrusting, spoorwegoperaties en spoorwegbeheersystemen.
De ONCF heeft grootse plannen. Het heeft een middellange- en langetermijnontwikkelingsplan opgesteld om het hele koninkrijk te voorzien van een spoorwegnet. Dit plan houdt rekening met economische groei, sectorbeleid, sectorplannen, toekomstige behoeften aan passagiers- en vrachtvervoer en de ontwikkeling van de verstedelijking. Het voorziet in de bouw van 1300 km aan hogesnelheidslijnen en 3800 km aan conventionele spoorlijnen die 43 Marokkaanse steden met elkaar moeten verbinden, tegenover 23 nu. Hierdoor zou de ontwikkeling van het spoorwegvervoer in het koninkrijk toenemen tot 87%, vergeleken met de huidige 51%.
Lees ook: Megacontract HSL Marokko: nieuwe concurrent in de race
Bovendien is het de bedoeling om 10 regionale overstapcentra te creëren als onderdeel van dit plan, om de integratie en coördinatie tussen verschillende openbaar vervoersmiddelen te verbeteren.
Update van 6 februari: De ONCF heeft zojuist ontkend dat het de aanleg van de hogesnelheidslijn Marrakech-Agadir heeft toegekend aan een Chinees bedrijf.
Zeldzaam fenomeen op strand Chefchaouen
Prijzen dalen in Marokko, maar niet overal
Marokko maakt einde aan monopolie Spaanse groep
VS trekt visa Marokkaanse studenten in
Marokkaanse vastgoedsector in diepe crisis
Deal met Brazilië: Marokko koopt KC-390 millennium
Prijzen dalen in Marokko, maar niet overal
Marokko maakt einde aan monopolie Spaanse groep
Braziliaan domineert supermarkten in Marokko
Stellantis brengt productie succesmodel naar Marokko
Hogere belasting op komst voor grondbezitters in Marokko
Ouezzane krijgt economische zone voor 8000 ambachtslieden
Marokko grootmacht in blauwe bessen geworden
Dirham onder druk door euro, maar reserves groeien gestaag