24 augustus 2022 - 11:40 - Economie
China is geïnteresseerd in de aanleg van de tweede lijn van de Marokkaanse hogesnelheidstrein, Al Boraq. De nieuwe HSL-lijn moet Casablanca met Agadir gaan verbinden.
"China wil zijn betrekkingen met Rabat versterken. We weten dat Marokko zich meer naar het Westen en Europa richt, maar met de opkomst van China reiken we de hand om het koninkrijk te helpen, vooral op het gebied van infrastructuur, waar we al veel ervaring hebben ontwikkeld," zegt Li Changlin, ambassadeur van de Volksrepubliek China in Marokko, in een interview met Hespress.
Lees ook: HSL verbindt binnenkort Fez en Rabat
Zijn land, zo zegt hij, streeft naar de aanleg van de tweede lijn van de Marokkaanse hogesnelheidstrein, Al Boraq, die Casablanca met Agadir zal verbinden. "Wij streven vooral naar de aanleg van de tweede HSL-lijn", aldus de Chinese diplomaat. Hij voegt eraan toe dat "de Chinese ervaring op het gebied van infrastructuur ook internationaal wordt erkend".
Lees ook: HSL Casablanca-Agadir: voorbereidende studies voltooid
De ambassadeur sloot het gesprek af door te benadrukken dat zijn land de samenwerking met Marokko graag wil uitbreiden. "China probeert zijn achterstand in Marokko in te lopen en zal werken aan diversificatie van zijn partnerschappen met Rabat, en er zijn een aantal dingen die kunnen worden gedaan met onze Marokkaanse vrienden."
Luchthaven Marrakech krijgt make-over
Boabdil El Chico: de laatste Sultan van Al-Andalus
Marokkaanse diaspora profiteert massaal van nieuwe woonhulp in Marokko
Luchtvaartindustrie: Marokko concurreert met Europese reuzen
Moderne Amerikaanse pantserwagens voor Marokko
Marrakech zet offensief in tegen criminaliteit
Luchtvaartindustrie: Marokko concurreert met Europese reuzen
Toerisme Marokko: zorgwekkende daling inkomsten
Marokko: nieuwe trends in vastgoedmarkt
Europa wil strengere regels voor import citrusfruit uit Marokko
Dirham stijgt sterk ten opzichte van de euro
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Vlees te duur in Marokko, consumenten ontevreden
Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht