Zoeken

BYD breekt door en verplettert Europese concurrentie in Marokko

23 november 2025 - 15:00 - Economie

De Chinese autofabrikant BYD, die zich richt op expansie in Afrika, is bezig met een opvallende doorbraak op de Marokkaanse automarkt. Deze snelle groei zet de gevestigde Europese concurrenten, waaronder grote namen als Renault, Volkswagen en Nissan, onder druk. BYD positioneert zich als de voorloper van het Chinese offensief op het continent en boekt aanzienlijke terreinwinst in het koninkrijk.

De cijfers illustreren de snelheid van deze ontwikkeling. Volgens de Vereniging van voertuigimporteurs in Marokko (AIVAM) was het marktaandeel van de Chinese constructeur in juli 2025 gestegen naar 2,63%, terwijl de verkoop vorig jaar nog vrijwel nihil was. Deze groei heeft ook een positief effect op de lokale distributeur Auto Nejma, die in de eerste helft van 2025 een verkoopstijging van 70% in voertuigen kon aankondigen.

Lees ook: Tesla, BYD en Neo stuwen Marokkaanse EV-markt, verkoop stijgt spectaculair

Adil Bennani, de algemeen directeur van Auto Nejma, wijst de introductie van nieuwe hybride en elektrische modellen van BYD aan als de belangrijkste drijfveer achter de recente successen. Deze voertuigen leidden tot een verkoop van 1982 eenheden in het tweede kwartaal van 2025, vergeleken met 971 een jaar eerder. Een Ipsos-enquête, aangehaald door Bennani, bevestigt dat BYD door deze prestaties inmiddels het vierde populairste automerk in Marokko is geworden.

De aanval van BYD beperkt zich niet tot Marokko. Het Chinese merk voert ook een felle strijd tegen Nissan, Renault en Volkswagen in onder andere Zuid-Afrika en Benin, en is actief in veertien andere landen. In Zuid-Afrika vertegenwoordigden Chinese autofabrikanten 15% van de markt voor nieuwe voertuigen in het tweede kwartaal van 2025, een forse stijging ten opzichte van 3,1% in 2022. BYD bereidt zich voor om de infrastructuur te ondersteunen met de installatie van tussen de 200 en 300 snellaadstations in Zuid-Afrika tegen eind 2026.

Lees ook: Chinese gigant BYD ziet af van bouw batterijfabriek in Tanger

Ook in Europa voelen de traditionele spelers de hete adem van de Chinese merken. Dataforce, een toonaangevend marktonderzoeksinstituut, meldt dat Chinese merken zoals MG, BYD en Chery al 7,4% van de totale Europese markt in handen hebben. Als reactie op deze hevige concurrentie, investeren Europese fabrikanten zoals Stellantis en Renault nu in productiecapaciteit in Zuid-Afrika en Marokko. Ze plannen de lokale assemblage van hybride en elektrische modellen en zijn een partnerschap aangegaan met het Chinese Leapmotor voor de distributie van voordelige elektrische SUV’s in de opkomende markten.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team