Zoeken

Marokko’s auto-industrie beleeft "heel, heel moeilijk jaar"

12 november 2025 - 13:00 - Economie

De Marokkaanse auto-industrie heeft een exceptioneel moeilijk jaar achter de rug, gekenmerkt door dalende exportcijfers. Dit erkende Ryad Mezzour, de minister van Industrie en Handel, in het Parlement. Hij benadrukte echter dat de sector in 2026 zal herstellen dankzij het hernieuwde vertrouwen van investeerders en een significante toename van de productiecapaciteit.

Tijdens de presentatie van het sectorale project van zijn ministerie in het Parlement gaf Mezzour een openhartige kijk op de situatie. "Ik ga niet tegen u liegen, 2025 was heel erg moeilijk. We zijn het jaar begonnen met zeer bescheiden cijfers voor de auto-industrie. Eerlijk gezegd waren de resultaten de eerste drie of vier maanden echt zwak," aldus de minister. De terugval was volgens hem voornamelijk het gevolg van de veranderende Europese vraag, die meer neigde naar elektrische voertuigen, wat leidde tot marktaandeelverlies in het segment van verbrandingsmotoren. Médias24 merkte hierbij op dat het probleem meer structureel dan conjunctureel van aard was.

Lees ook: "Nieuwe Marokkaanse auto niet 100% Marokkaans", expert eist opheldering

Bijkomende problemen waren motorstoringen bij een specifiek in Marokko geproduceerd automerk, alsook de moordende concurrentie van Chinese elektrische auto’s die de Europese markt overspoelden. Mezzour legde uit: "We hadden een model dat in Marokko werd geproduceerd, met 180.000 tot 190.000 eenheden per jaar, dat motorproblemen ondervond […]. De verkoop daalde scherp in Europa, parallel aan een algemene daling van de autoverkoop op het continent en een toegenomen concurrentie vanuit China. We bevonden ons in een nogal oncomfortabele situatie."

De minister stelde dat de situatie inmiddels is rechtgezet. "We hebben de situatie rechtgetrokken: we hebben verbeteringen aangebracht, hard gewerkt en verschillende aspecten aangepast, zowel met onze constructeurs als op de markten. Vandaag zijn we terug op een niveau dat vergelijkbaar is met dat van vorig jaar." Het herstel heeft geresulteerd in een terugkeer naar het niveau van 2024, met een lichte daling van slechts 2,7%. Overeenkomstig de gegevens van het Wisselkantoor lieten de auto-exportcijfers tot eind september 2025 een terugval van 2,7% zien. Het segment van de constructie daalde daarentegen met 14,6%.

Wat de vooruitzichten betreft, verwacht Ryad Mezzour dat de export tegen het einde van het jaar zal stagneren. "We zullen het jaar dus op ongeveer hetzelfde niveau afsluiten. Maar tegelijkertijd – en dat is het belangrijkst – hebben de investeerders in ons land hun vertrouwen in het Marokkaanse industriële platform hernieuwd," zei hij. Met trots voegde hij eraan toe dat Marokko nu beschikt over een industrieel auto-platform met een productiecapaciteit van één miljoen voertuigen per jaar.

Lees ook: Marokko grootmacht in auto-industrie, Spanje bang

De bewindsman wees op de expansie van de Marokkaanse industrie. Hij meldde dat voor de constructeur met de motorproblemen twee nieuwe, hoogwaardige modellen in productie zullen gaan in Kénitra, die naar verwachting een groot commercieel succes zullen worden. Daarnaast heeft de andere constructeur een actieplan tot 2030 opgesteld. Dit plan behelst de transformatie van de volledige productiecapaciteit van 500.000 voertuigen per jaar, zodat elektrische, hybride en thermische auto’s op dezelfde productielijn kunnen worden geproduceerd. Dit zal de diversificatie van de markten mogelijk maken en de afhankelijkheid van specifieke afzetgebieden verminderen. De minister verwacht dat de positieve effecten op de prestaties van de autosector al vanaf volgend jaar zichtbaar zullen zijn.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team