Zoeken

Chinese auto-invasie in Marokko baart zorgen

8 juli 2025 - 07:00 - Economie

©

Chinese autofabrikanten zijn bezig met een opmars in Marokko, wat vragen oproept voor gevestigde namen als Peugeot en Renault. In minder dan twee jaar tijd hebben ruim tien Chinese merken zich in het land gevestigd en breiden ze snel uit, geholpen door agressieve marketing en sterke lokale samenwerkingen.

Sinds 2023 hebben Chinese merken zoals BYD, Geely, Changan, Jaecoo en Omoda de Marokkaanse automarkt flink opgeschud. Na een aanvankelijk voorzichtige, maar stevige entree, lanceerden ze een reeks offensieve commerciële strategieën. Dit omvatte grootschalige reclamecampagnes, deelnames aan beurzen, aantrekkelijke introductieaanbiedingen, publieke testritten en veelbesproken openingen. BYD leidde de weg in 2023, waarna Geely, Changan, Great Wall Motor en MG volgden. In 2024 opende Chery zijn dochterondernemingen Omoda en Jaecoo, en in 2025 kwamen daar Zeekr, BAIC, DFSK en Soueast bij.

Lees ook: Russische vrachtwagenreus wil Marokkaanse markt veroveren

Om hun positie te verstevigen, werken de Chinese fabrikanten nauw samen met ervaren lokale distributienetwerken, meldt Les Inspirations Eco. Zo worden Zeekr en Great Wall Motor verkocht door Tractafric Motors, BYD door Auto Nejma, Geely door Bamotors, Changan door Global Sian Motors, en BAIC door Comicom. Omoda en Jaecoo worden gedistribueerd door CFAO Mobility, terwijl Chery, Seres en DFSK onder de vlag van Auto Hall vallen. Deze weloverwogen strategie zorgt voor efficiënte aftersales service, getrainde teams en een distributiekwaliteit die voldoet aan de markteisen.

Lees ook: Duitse Benteler bouwt nieuwe fabriek in Marokko

De snelle doorbraak van Chinese merken is duidelijk te zien in de verkoopcijfers. In de eerste vier maanden van 2025 stegen hun verkopen met 35% en bereikten ze eind april 32% van de markt. In juni verkocht BYD 412 voertuigen, Changan 187, Geely 151, Chery 45 en Great Wall 96, samen goed voor ruim 890 verkochte exemplaren. Met een sterke prijs-kwaliteitverhouding hebben de Chinese fabrikanten de concurrentie van gevestigde namen als Renault, Dacia en Peugeot aangebonden. Zo biedt Geely een compacte SUV vanaf 149.900 dirham, en Chery familie-SUV’s vanaf 174.000 dirham.

Lees ook: Marokko neemt de leiding in de mondiale auto-industrie

De Chinese aanwezigheid draagt ook bij aan de versterking van de Marokkaanse auto-industrie. De gigafabriek COBCO in aanbouw in Jorf Lasfar, een samenwerking tussen de CNGR-groep en het Al Mada-fonds, zal jaarlijks materialen produceren voor een miljoen elektrische voertuigbatterijen. Dit project vertegenwoordigt een investering van meer dan 20 miljard dirham. Op dezelfde locatie ontwikkelt Tinci Materials een fabriek voor lithium-ion batterij-elektrolyten, met een investering van ongeveer 280 miljoen dollar. Daarnaast hebben BTR, Gotion en Shinzoom sinds 2024 investeringen van meer dan 10 miljard euro aangekondigd. Dit biedt gunstige vooruitzichten voor Marokko, dat de ambitie heeft om "made in Morocco" elektrische voertuigen te produceren.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team