29 september 2025 - 23:00 - Economie
Marokko, dat zich snel profileert als een belangrijk centrum voor de productie van elektrische auto’s bestemd voor de Europese markt, staat voor een nieuwe uitdaging. Het land krijgt nu te maken met stevige concurrentie van Turkije. De recente importheffingen van de Europese Unie op in China gemaakte auto’s hebben Chinese giganten ertoe aangezet alternatieve toegangswegen tot het continent te zoeken, wat de rivaliteit tussen Rabat en Ankara heeft aangewakkerd.
Dankzij de strategische ligging en gunstige handelsakkoorden trok Marokko al zo’n 10 miljard dollar aan investeringen aan. Deze investeringen zijn bestemd voor zowel de voertuigproductie als de winning van essentiële batterijmineralen, waarmee het koninkrijk zijn positie als opkomende speler verstevigde. Nu meldt ook Turkije zich in de strijd. Onder de leiding van president Erdogan lokt het land Chinese investeringen om een eigen productiehub te creëren. Chery bouwt een fabriek ter waarde van één miljard dollar in Samsun, terwijl BYD een van zijn grootste westerse fabrieken met R&D-centrum in Manisa vestigt. Ook SWM Motors start de productie in Eskişehir.
Lees ook: Stellantis brengt Chinees EV-merk naar Marokko
Niet alleen de Chinese bedrijven zien potentieel in Turkije. Europese groepen als Renault en Stellantis blijven er produceren voor de lokale en Europese markten. Bovendien heeft de Europese Unie via het programma Horizon Europa bijna één miljard euro toegezegd ter ondersteuning van de Turkse automobielsector tussen 2021 en 2027. Deze impulsen werpen hun vruchten af: dankzij royale fiscale stimuleringsmaatregelen werd Turkije in de eerste helft van 2025 de vierde grootste verkoopmarkt voor elektrische auto’s in Europa.
Lees ook: Chinese Xpeng schudt Marokko wakker met ultrasnel ladende SUV
De concurrentie tussen Rabat en Ankara is daardoor aanzienlijk verscherpt. Beide hoofdsteden streven ernaar hun rol als belangrijkste brug voor de export van elektrische auto’s naar de Europese markt te consolideren. De komende periode zal uitwijzen welk land het meest succesvol zal zijn in deze intensieve strijd om Chinese en Europese investeringen.
WK-U20: Spanjaarden woedend na "vernederende" nederlaag tegen Marokko
Marokko vs Turkije: de strijd om de elektrische auto
Politie treedt hard op tegen jeugdprotesten in Marokko, tientallen arrestaties
Hakim Ziyech eist ban Israëlische teams, tekent petitie
Val van drugsbaron Younes El Ballouti, opgepakt in shishacafé in Tanger
Air Arabia opent directe route Tanger-Rotterdam
Marokko vs Turkije: de strijd om de elektrische auto
Ruim 800 Chinese wagens naar Marokko vertrokken via nieuwe zeeroute
Marokkaanse arbeidsmarkt voor kritiek punt
Miljoeneninvestering: Israëlische agroreus wil Marokkaanse avocadoteelt redden
Stellantis haalt Marokkaanse arbeiders naar Servië
Bende achter crypto-ontvoeringen vanuit Marokko aangestuurd, van scholier tot acteur
Marokko verspeelt kans op lucratief vliegtuigkerkhof door grondgebrek
Ingenieus netwerk betrapt: importeurs Marokko betaalden China via parallel circuit