Zoeken

Tesla, BYD en Neo stuwen Marokkaanse EV-markt, verkoop stijgt spectaculair

16 november 2025 - 07:00 - Marokko

De Marokkaanse markt voor elektrische voertuigen beleeft een periode van spectaculaire groei. Volgens een nieuwe studie van BMI-Fitch Solutions staat de verkoop op het punt om in 2025 een enorme sprong te maken. Deze ontwikkeling wordt gedreven door een combinatie van factoren: een bloeiende lokale productie, de komst van grote internationale spelers en gerichte stimulansen vanuit de overheid.

De recente voorspellingen zijn indrukwekkend: de verkoop van elektrische personenauto’s (zowel volledig elektrische als plug-in hybrides voertuigen) zal naar verwachting met 80,4 procent stijgen in 2025. Hiermee bereikt het totale verkoopvolume 5311 eenheden, wat neerkomt op een marktaandeel van 2,6 procent. Deze dynamiek volgt op een al sterk jaar in 2024. Op de lange termijn anticipeert het rapport op een jaarlijkse groei van gemiddeld 36,2 procent tot 2034, met een voorspelde verkoop van 57.258 eenheden, meldt Le Matin.

Lees ook: Dial-E, Marokko’s eerste elektrische auto

De groei wordt krachtig ondersteund door een groeiend lokaal aanbod. Het Marokkaanse merk Neo Motors onthulde in oktober 2025 zijn eerste elektrische auto, de Dial-E, waarvan de productie in januari 2026 van start moet gaan. Daarnaast is de aanwezigheid van Tesla officieel bevestigd in juni 2025, met plannen voor een assemblage-eenheid in Kenitra. Ook Chinese merken, zoals BYD en Zeekr, breiden hun aanbod sterk uit.

Naast de fiscale voordelen, zoals een volledige btw-vrijstelling, verlaagde douanerechten en aankoopsubsidies, ondergaat de sector een fundamentele transformatie. Renault kondigde in oktober 2025 een nieuwe investeringsfase aan, inclusief een productielijn voor elektrische voertuigen en een R&D-centrum.

Lees ook: Chinese gigant BYD ziet af van bouw batterijfabriek in Tanger

Parallel hieraan ontwikkelt Marokko zich tot een regionaal productiecentrum voor batterijen. De Chinese gigant Gotion High Tech investeert miljarden dollars in de bouw van twee gigafabrieken. Andere grote toeleveranciers, waaronder Tinci Materials en BTR New Material Group, bouwen eveneens fabrieken voor componenten (elektrolyten en kathodes) in Jorf Lasfar. Hoewel de lokale productie de toeleveringsketen beveiligt, benadrukt het BMI-rapport dat de snelle uitbreiding van het oplaadnetwerk (dat eind 2024 1000 punten telde) essentieel blijft. Dit netwerk moet de verwachte groei van het elektrische wagenpark, dat in 2034 de 236.000 eenheden zou kunnen overschrijden, kunnen bijbenen.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team