Zoeken

Ruim 800 Chinese wagens naar Marokko vertrokken via nieuwe zeeroute

29 september 2025 - 14:40 - Economie

©

De internationale haven van Xiaomo heeft een nieuwe, strategische maritieme verbinding geopend, de ’Xiaomo–Afrika’-lijn. Dit werd officieel bekrachtigd met het vertrek van 805 elektrische voertuigen met Marokko als bestemming. De nieuwe route is een cruciale ontwikkeling in de Chinese auto-export naar het Afrikaanse continent. Volgens de havenautoriteiten, markeert deze zending de groei van Xiaomo als een vooraanstaand exportplatform.

De verbinding met Afrika is al de elfde maritieme route die de haven van Xiaomo heeft gelanceerd sinds de start in december 2021, meldt Barlamane. Deze expansie verbindt de haven nu met ’de zeven belangrijkste regio’s van de wereld’, waaronder Zuidoost-Azië, het Midden-Oosten, de Middellandse Zee, Europa, Zuid-Amerika, Australië en nu ook Afrika. Havenverantwoordelijken benadrukken dat dit netwerk de vloeiendheid van de toeleveringsketens in de auto-industrie garandeert en de positie van de haven als logistiek knooppunt versterkt.

Lees ook: Chinese auto-invasie in Marokko baart zorgen

De nieuwe lijn is een direct gevolg van de sterke Afrikaanse vraag naar Chinese auto’s, die populair zijn vanwege hun uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Hoewel Afrika vijftien procent van de wereldbevolking telt, vertegenwoordigt het slechts drie procent van de autoverkopen. Met slechts ongeveer veertig voertuigen per duizend inwoners is dit cijfer aanzienlijk lager dan het wereldgemiddelde. De aanhoudende economische groei en de opkomst van een middenklasse in Afrika voorspellen een duurzame toename van de behoeften. Daarom wordt autohandel beschouwd als een essentiële motor voor de groei van het Sino-Afrikaanse partnerschap in het kader van het Gordel en Weg-initiatief (BRI).

Alle geëxporteerde voertuigen zijn geproduceerd in de BYD-fabriek in Shenshan, die op slechts vier kilometer afstand van de haven ligt. De lokale autoriteiten onderstrepen de logistieke voordelen van deze nabijheid, waardoor het transport van de voertuigen naar de haven slechts vijf minuten duurt. In Shenzhen wordt momenteel de bouw van de eerste gespecialiseerde roll-on/roll-off (roro) terminal versneld. Dit was een doorslaggevende factor voor BYD om een grote productiefaciliteit in Shenshan te vestigen.

Lees ook: Chinese auto’s veroveren Marokkaanse wegen

De haven wil het zuidelijke knooppunt voor de Chinese auto-export worden door de efficiëntie te verhogen en de capaciteit uit te breiden. Xiaomo plant de bouw van een tweede roro-terminal om uiteindelijk een jaarlijkse capaciteit van één miljoen elektrische voertuigen te bereiken. Dit ambitieuze project omvat ook de bevordering van een nauwere coördinatie tussen scheepvaartmaatschappijen en de auto-industrie, met het oog op een ’geïntegreerde, snelle en efficiënte servicecirkel’. De lokale overheid verwacht dat deze inspanningen zullen bijdragen aan de transformatie van Shenzhen tot zowel een automobielmetropool van wereldklasse als een mondiaal maritiem centrum.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team