8 mei 2025 - 12:10 - Marokko
Terwijl Marokko dit jaar 90 miljard dirham investeert in de aanleg en renovatie van wegen, luchthavens, spoorlijnen, ontziltingsstations en stadions – een stijging van 40% ten opzichte van het voorgaande jaar – in de aanloop naar het wereldkampioenschap voetbal dat het samen met Spanje en Portugal organiseert, staat de bouwsector voor enorme moeilijkheden.
"We kampen met een zorgwekkend tekort aan gespecialiseerde profielen door de gelijktijdige start van omvangrijke projecten die een massale en snelle mobilisatie vereisen", aldus Mohammed Mahboub, voorzitter van de Nationale Federatie van Bouw en Openbare Werken (FNBTP), in een interview met het Saudische platform Asharq. Dit duidelijke onevenwicht tussen vraag en aanbod van competenties heeft geleid tot een looninflatie. Dit bedreigt de winstmarges van bedrijven, met name de middelgrote en kleine ondernemingen die minder goed in staat zijn deze kostenstijging op te vangen.
Lees ook: Marokkaanse vastgoedsector maakt zich op voor gouden tijden
De bouwsector in Marokko biedt momenteel werk aan zo’n 1,2 miljoen mensen, verdeeld over ruim 7000 erkende bedrijven. Deze bedrijven zijn sterk afhankelijk van overheidsopdrachten, die tussen 2018 en 2024 gemiddeld tweederde van de investeringen in het land vertegenwoordigden. Tot nu toe heeft het particuliere initiatief de staat niet kunnen vervangen als belangrijkste opdrachtgever. De manoeuvreerruimte blijft dan ook beperkt. In 2022 besloten de autoriteiten deze structurele afhankelijkheid te veranderen door een investeringscharter aan te nemen. Dit charter biedt particuliere ondernemingen aanzienlijke fiscale en financiële incentives. Het doel van deze hervorming is om het aandeel van de private sector in de nationale investeringen tegen 2035 terug te brengen tot tweederde.
Volgens een schatting van de onderzoekscel Attijari Global Research, verbonden aan de grootste Marokkaanse bankgroep Attijariwafa bank, zal een kolossaal bedrag van 170 miljard dollar aan projecten "de Marokkaanse economie tot het einde van het decennium van impulsen voorzien". Tegelijkertijd willen de overheid de beroepsopleidingsprogramma’s aanzienlijk uitbreiden. Het aantal jaarlijkse begunstigden in de knelpuntberoepen zou moeten stijgen van 30.000 naar 100.000. Dit beleid "is gebaseerd op een financiering die wordt verzekerd door een heffing van 1,6% op de loonsom van de bedrijven", meldt Barlamane.
Lees ook: Marokkaanse vastgoedsector maakt zich op voor gouden tijden
Volgens Mahboub zal deze strategie het tekort aan arbeidskrachten niet onmiddellijk oplossen. "De versterking van competenties vergt veel tijd, terwijl de lopende projecten een onmiddellijke reactie vereisen", waarschuwt hij, pleitend voor een snelle mobilisatie van de beschikbare middelen en een rationalisering van de aanbestedingen.
Dronken toeristen veroorzaken chaos in Marrakech
Marokko beperkt export metalen
Historische: Marokko klimt op VN-welzijnskaart
Casablanca Airport krijgt make-over van formaat
Bouwsector Marokko: miljardeninvesteringen maar geen personeel
Marokko goudmijn voor Turkse auto-industrie
Dronken toeristen veroorzaken chaos in Marrakech
Marokko beperkt export metalen
Historische: Marokko klimt op VN-welzijnskaart
Casablanca Airport krijgt make-over van formaat
Bouwsector Marokko: miljardeninvesteringen maar geen personeel
Vrouw achter fake ontvoeringen in Tanger gearresteerd
Kroonprins Moulay Hassan is vandaag 22 jaar
Reclameoorlog in Casablanca: stad slaat terug