Zoeken

België: verhoging ticketprijzen voor Marokko

5 april 2022 - 11:40 - Wereld

©

België legt een nieuwe vliegbelasting op aan luchtvaartmaatschappijen die op zijn grondgebied landen, waaronder Royal Air Maroc. Deze belasting, die afgelopen vrijdag in werking is getreden, is verre van unaniem goedgekeurd en zal leiden tot een verhoging van de prijs van de tickets naar Marokko.

Controverse rond de nieuwe "taks op de inscheping van een luchtvaartuig", beter bekend als de vliegbelasting. De belastingmaatregel werd vorig najaar aangekondigd en donderdagavond goedgekeurd in de plenaire Kamer. Voor elke passagier die vanop Belgische bodem vertrekt, zal de luchtvaartmaatschappij belasting moeten betalen, aldus Air Journal. Die bedraagt 10 euro per passagier voor korteafstandsvluchten, of de vluchten naar bestemmingen die in vogelvlucht op maximaal 500 kilometer afstand liggen van Brussels Airport. Voor vluchten verder dan 500 kilometer, maar binnen de Europese Economische ruimte, het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland, zal de belasting 2 euro per passagier bedragen en voor langeafstandsvluchten 4 euro.

Lees ook: Hervatting vluchten: tickets te duur voor wereld-Marokkanen

Luchtvaartmaatschappijen Brussels Airlines, TUI Fly Belgium en Air Belgium zeggen dat ze de vliegtaks niet met terugwerkende kracht kunnen aanrekenen aan passagiers die eerder al geboekt hadden voor een vlucht vanaf 1 april. Volgens de uitleg van Zaventem-woordvoerster Nathalie Pierard op 1 april op RTBF, hebben reizigers die nu vertrekken al enige tijd geleden geboekt. Luchtvaartmaatschappijen kunnen de vliegtaks niet meer op hen gaan verhalen. Maar klanten van de luchtvaartmaatschappij Ryanair zeggen dat ze een e-mail hebben ontvangen waarin betaling van de vliegtaks wordt geëist. De maatschappij legt uit dat zij deze belasting aan de Belgische overheid moeten betalen "zelfs wanneer een passagier vóór 25 maart een vlucht heeft geboekt", zo luidt de correspondentie.

Lees ook: Royal Air Maroc overweegt ticketprijzen te verhogen

"Het is om verschillende redenen een teleurstellende ontwikkeling," vertelt Peter Gerber, CEO van Brussels Airlines aan Routes. "We begrijpen dat veel landen in Europa hogere belastingen hebben, maar dit wordt ingevoerd tijdens wat nog steeds de ergste crisis is die de luchtvaartindustrie ooit heeft meegemaakt." De IATA heeft ook kritiek geuit op de timing van de Belgische vliegtaks en zei dat de invoering op "zo’n korte termijn een klap is voor luchtvaartmaatschappijen die langzaam herstellen van de pandemie". De nieuwe belasting zal alleen al voor de luchthaven van Charleroi meer dan 5 miljoen euro per jaar opleveren, zo verklaarde Adrien Dolimont, de Waalse minister bevoegd voor luchthavens, in februari.

Bladna.nl