30 mei 2024 - 18:00 - Economie
Marokkaanse consumenten zullen meer moeten betalen voor nieuwe auto’s. De reden hiervoor is de verplichting om te voldoen aan de "Euro 6"-normen voor homologatie en kentekenregistratie. Professionals in de sector roepen Mohamed Abdeljalil, minister van Transport en Logistiek, en Leila Benali, minister van Energie-overgang en Duurzame Ontwikkeling, op om hun gezamenlijke beslissing uit te stellen.
De ministeriële beschikking die de homologatievoorwaarden voor voertuigen met betrekking tot emissies van vervuilende stoffen vaststelt, in overeenstemming met de eisen van verbrandingsmotoren, gepubliceerd in het Staatsblad van december 2022, bepaalt dat de nieuwe normen van toepassing zijn op elk homologatieproces van motorvoertuigen vanaf 1 januari 2023 voor voertuigen in categorie M1 en vanaf 1 januari 2025 voor voertuigen in de categorieën M2, M3, N1, N2 en N3.
Lees ook: Dit zijn de meest verkochte auto’s in Marokko
De uitvoering van deze beslissing heeft geleid tot een prijsstijging van nieuwe voertuigen in Marokko van 10 tot 20% ten opzichte van de oorspronkelijke prijs, zo bevestigde een bron uit de sector aan Al3omk. "De sector lijdt momenteel onder de gevolgen van de wereldwijde crisis en de effecten ervan op de toeleveringsketens, de stijging van de wisselkoers van de dollar, de stijging van de brandstofprijzen en de inflatie in het algemeen, evenals de economische en sociale gevolgen van de Covid-19-pandemie, wat de financiële situatie van alle professionals in de sector van het wegvervoer zou kunnen verslechteren en het koopvermogen van de burgers negatief zou kunnen beïnvloeden", zo voegt de nota toe, die op 6 december 2022 werd ondertekend.
Gezien deze situatie heeft de Nationale Federatie van Toeristisch Vervoer in Marokko de ministers in een brief verzocht om de toepassing van hun beslissing uit te stellen, met "de mogelijkheid voor de sector van het toeristische vervoer om te profiteren van een subsidie voor de vernieuwing van de vloot, in navolging van andere transportsectoren, en om de sector van het toeristische vervoer financieel te steunen bij de vernieuwing van zijn vloot met voertuigen die voldoen aan de wereldwijde normen voor milieubescherming en ecologische voertuigen met elektrische of hybride motoren".
De federatie riep hen ook op "de nodige beslissingen te nemen in coördinatie met andere overheidssectoren om te voorkomen dat de uitvoering van de genoemde beschikking de prijzen van voertuigen beïnvloedt, die de laatste tijd al fors zijn gestegen". De federatie herhaalde voorts haar engagement om "alle initiatieven te laten slagen die gericht zijn op de bescherming van het milieu, de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen en de bestrijding van klimaatverandering".
Lees ook: Auto-industrie: Marokko wordt wereldspeler
Voordat de federatie dit deed, had de Marokkaanse Unie van Wegvervoer naar Havens al gevraagd om de toepassing van de beschikking uit te stellen voor een periode van 30 maanden.
Marokko: dodelijke schot en verontrustende onthullingen
Marokkaanse snelwegen gevaarlijk?
WK 2030: Marokko onder vuur door slachting honden
Bejaarde vrouw maakt dodelijk val in put in Al Hoceima
Vlees ondanks import onbetaalbaar voor Marokkanen
Zandgroeven in Nador: chaos ondanks waarschuwingen
Brandstof in Marokko: trends voor december
Marokko: nieuwe belasting voor de rijksten
Dollar sterker, dirham zwakker
Marokko erg in trek bij buitenlandse investeerders
China-Marokko: een overeenkomst die Europa kan uitsluiten
Kazyon scoort op Marokkaanse markt: 116 winkels in één jaar
Forvia opent derde fabriek in Marokko en creëert 1400 banen
Belastingamnestie voor Marokkanen: laatste kans!