7 oktober 2022 - 16:00 - Cultuur
De Marokkaanse Belgen Adil El Arbi (34) en Bilall Fallah (36), braken in 2015 door met de film Black, over gewelddadige bendes in het Brusselse Molenbeek en maakten vijf jaar later al een kaskraker met superster Will Smith. Dit jaar kenden ze een tegenvaller toen hun afgewerkte superheldenfilm Batgirl werd afgevoerd door productiemaatschappij Warner Bros, maar ze zijn al terug met de persoonlijke prent Rebel. De film gaat over jihadisme en schetst een confronterend, maar genuanceerd beeld van het radicaliseringsproces.
Met Rebel vertellen de regisseurs een persoonlijk verhaal waar ze acht jaar geleden al aan begonnen. Dat verklaarden ze tijdens het filmfestival waar Rebel in première ging. De film speelt zich af in Molenbeek rond 2014. Verschillende Syriëgangers vanuit Europa sloten zich toen aan bij Daesh. "Dit is een fenomeen dat zo dicht bij ons ligt. Wij hoorden veel over vrienden uit de buurt die ook naar Syrië vertrokken. Ze eindigden allemaal bij het terroristische IS. Sommigen werden later verantwoordelijk voor gruwelijke aanslagen. Het is een soort trauma, want dit is ‘onze oorlog’ als moslims van Europa. En heel de moslimgemeenschap stond in een slecht daglicht, terwijl wij daar niks mee te maken hadden. Daar moest een film over worden gemaakt! Wij deden keiveel research, hebben zelfs zo veel mogelijk IS-video’s geanalyseerd", zegt Adil in het AD.
Lees ook: Adil en Bilall delen eerste beelden van ’Rebel’ (video)
Bilall voegt toe dat je toen om de zoveel weken wel weer een verhaal hoorde over "de neef van die en die is óók vertrokken of over een jongen van 12 die door zijn grote broer werd meegenomen en in één vingerknip plotseling bekendstond als de jongste foreign terrorist fighter. Marokkanen die wij kenden waren ineens dáár. Ik herkende sommigen zelfs in de video’s die we zagen. Ónze generatie! Dat is zo choquerend. Sommige jongeren waren al radicaal en precies van die mentaliteit moest IS het hebben. De grootste uitdaging van de film was dat toen we begonnen, de wereld IS nauwelijks kende. In 2015 kwamen pas de aanslagen en hoorde je van kindsoldaten. Wij begonnen met Rebel tijdens the rise van IS, maar de geschiedenis vond plaats terwijl we bezig waren. Toen the fall inzette, probeerden we dat óók mee te nemen in het hele maakproces."
Lees ook: Oliver Stone vol lof over Adil en Bilall
Het was niet makkelijk om een tijdsdocument te maken dat genuanceerd is en toch past in de gemiddelde duur van een film. "IS goed neerzetten is óók een uitdaging. De meeste films doen die moeite niet. Dan is het gewoon: voilà, dit is IS, de bad guy. Wij laten zien hoe goed ze georganiseerd waren, hoe die propagandavideo’s tot stand kwamen, de bureaucratie, dat methodische. Bijna zoals de nazi’s dat deden. En hoe ook iemand die puur van ziel lijkt, die kant op kon gaan. Heel emotioneel intens was het". Veel reacties op de film stellen de musicalscènes in vraag, maar "muziek is een heel belangrijk onderdeel van de Arabisch-islamitische cultuur. En IS was tegen muziek, tegen instrumenten, tegen vrouwelijke zangstemmen. Als je een aanklacht wilt maken, is musical het beste genre om dat te doen. Ik hoop dat op die manier ook veel jongeren sneller emotioneel worden geraakt. Jongeren die de normale dialogen misschien onvoldoende zouden begrijpen", aldus Adil.
Irrigatieproject in Nador bespaart miljoenen liters water
Amerikaanse dierenbeschermers hekelen Marokko en FIFA
Advocaat Inez Weski: "8000 berichten uitgewisseld met zoon Taghi"
Rechtstreekse vluchten van Tetouan naar Mekka?
Naam Mohammed populairder dan ooit in Nederland
Marokko: ijzige temperaturen en hevige sneeuwval
Marokkaanse zanger Hajib stopt ermee (video)
Nora Gharib tijdelijk lid van K3
Adil El Arbi en Bilall Fallah in Molenbeek bedreigd door maffia
Said Taghmaoui filmt inferno en verliest huis bij branden Los Angeles
Saad Lamjarred lanceert eigen modemerk
Hiba Abouk vindt nieuwe liefde na Achraf Hakimi
Tamer Hosny ondanks scheiding terug met Bassma Boussil?
Christopher Nolan filmt ’The Odyssey’ in Marokko