28 oktober 2025 - 20:00 - Marokko
Nador West Med is, na de voltooiing van vrijwel alle haveninfrastructuur in 2024, klaar om vanaf 2026 de versnelling in te zetten met een reeks cruciale nieuwe bouwwerken. Op het programma staan de aanleg van zones voor industrie, logistiek en energie, een ontziltingsinstallatie, een LNG-steiger en de installatie van geavanceerde havenbeheersystemen. Deze ontwikkelingen bevestigen de intensivering van de werkzaamheden aan wat het toekomstige strategische knooppunt van de Marokkaanse Oriental-regio moet worden.
De maatschappij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het havenplatform, zal begin volgend jaar starten met de inrichtingswerkzaamheden voor de energieopslagzone, de industriële zone en de logistieke zone van de haven. Tegelijkertijd worden de laatste handelingen verricht aan de ontziltingsinstallatie. Daarnaast staan diverse andere projecten op stapel. Het gaat onder meer om de verlenging van de westelijke kaai met 840 meter, de intensivering van de bouw van de bovenbouw, de aanleg van wegen en diverse netwerken, de hoofdweg van de haven en de zuiveringsinstallatie.
Lees ook: Marokko bouwt zich rijk, gigantische infrastructuurwerken in 2026
Een strategisch belangrijk onderdeel van deze fase is de realisatie van een gespecialiseerde steiger voor vloeibaar aardgas (LNG). Deze structuur is ontworpen om een drijvende opslageenheid (FSU) en/of een drijvende opslag- en hervergassingseenheid (FSRU) te accommoderen, met een maximale capaciteit van 175.000 m3. De technische uitrusting van de haven vordert eveneens. Zo wordt momenteel het Vessel Traffic Service (VTS) voor maritieme verkeerssurveillance en -beheer, gekoppeld aan het Port Management Information System (PMIS), geïnstalleerd. Ook zijn de aanbestedingsprocedures voor scanners, bebakening en signalisatie gestart.
In 2024 werd een bepalende stap gezet met de afronding van de bijna volledige haveninfrastructuur, waarmee de route naar de operationele fase eind 2026 definitief werd bevestigd. Vorig jaar werden de concessiecontracten getekend voor de Oostelijke Containerterminal (TCE), met 1.520 meter lengte, en de Westelijke Containerterminal (TCO), met 1.440 meter lengte. De exploitatie is in handen van Marsa Maroc, die samenwerkt met wereldspelers: MSC voor Terminal Oost en CMA CGM voor Terminal West.
Lees ook: Nador West Med wordt LNG-poort van Marokko
Financieel gezien sloot de Société NWM 2024 af met een nettoverlies van 23 miljoen dirham, na een nettowinst van 153 miljoen dirham het jaar ervoor. De investeringen bereikten daarentegen 1,8 miljard dirham, een stijging van 28% ten opzichte van 2023. De schuld groeide met 35% tot 6,45 miljard dirham, mede door de uitgifte van een obligatielening van 1,2 miljard. Parallel aan de haven, werkt een dochteronderneming uit 2023 verder aan de eerste fase van de economische zones (800 ha). De ingebruikname van deze zones, met een geschatte kostprijs van 2,5 miljard dirham, staat tegelijk met die van de haven gepland. Voor 2025 wordt een investeringsniveau van 2,07 miljard dirham verwacht, binnen een globaal programma van 7 miljard dirham over de periode 2024-2028.