Zoeken

Veranderingen voor beheer flatgebouwen in Marokko

11 juli 2024 - 13:50 - Marokko

Geschreven door Said A.

Het Marokkaanse parlement heeft een nieuwe wet aangenomen die de regels voor Verenigingen van Eigenaren in appartementencomplexen moet verbeteren. De wet is bedoeld om de communicatie tussen bewoners te verbeteren en conflicten makkelijker op te lossen.

Een belangrijke verandering is dat nu ook individuele bewoners een algemene ledenvergadering kunnen bijeenroepen. Voorheen kon dit alleen door het bestuur van de Verenigingen van Eigenaren. De uitnodiging voor zo’n vergadering moet minimaal twee weken van tevoren worden verstuurd.

Lees ook: Belastinginkomsten verloren door valse adressen: Marokko pakt fraude aan

Daarnaast zet de nieuwe wet in op meer manieren van communicatie tussen bewoners, bijvoorbeeld via digitale kanalen. Ook moeten conflicten tussen bewoners eerst via bemiddeling of overleg worden opgelost. Pas als dat echt niet lukt kan er naar de rechter gestapt worden.

Lees ook: Woninghulp flop in Noord-Marokko

Tot slot moeten besluiten van de Verenigingen van Eigenaren binnen acht dagen na de vergadering aan alle bewoners worden meegedeeld, inclusief de notulen van de vergadering.

Lees meer

Vrijgezellen niet welkom in cafés Nador

Meerdere cafés in Nador weigeren de toegang aan vrijgezelle klanten. De cafés zijn volgens de eigenaren alleen bedoeld voor stellen en families. Deze praktijk zorgt voor...

Casablanca: eindelijk een parkeeroplossing!

Casablanca is vastbesloten om een bijdrage te leveren aan het succes van de Afrika Cup in 2025 en het WK voetbal in 2030. Een van de initiatieven is de bouw van een grote...

Marokko grijpt in tegen privégebruik overheidsauto’s

De Marokkaanse minister van Economie en Financiën, Nadia Fettah, heeft aangekondigd dat de regering maatregelen gaat nemen tegen het ongebreidelde privégebruik van...

Nieuwe regels voor motorbakfietsen en elektrische steps in Marokko

Mohamed Abdeljalil, Marokkaanse minister van Transport en Logistiek, heeft een ontwerpdecreet ingediend om de regels voor het gebruik van motorbakfietsen en elektrische steps...

Casablanca wil voor 2030 alle sloppenwijken uitbannen

De autoriteiten van de regio Casablanca-Settat hebben 18,6 miljard dirham uitgetrokken om bewoners van sloppenwijken te herhuisvesten in sociale woningen.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2026 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team