20 mei 2024 - 22:00 - Economie
De haven Tanger Med heeft in 2023 uitstekende resultaten behaald. De haven wist zijn positie in de Middellandse Zee te versterken en zich te vestigen in de top 20 van ’s werelds grootste containerhavens.
Met een stijging van 13,4% van het aantal behandelde containers ten opzichte van 2022, kende Tanger Med een van de sterkste groeipercentages in de ranglijst. In vijf jaar tijd is het verkeer in Tanger Med meer dan verdubbeld, waardoor het een geduchte concurrent is geworden voor havens als Long Beach (Californië, VS), Laem Chabang (Thailand) en Kaohsiung (Taiwan), meldt de Franse krant Le Monde. De krant voegt toe dat "de vooruitzichten voor het begin van dit jaar nog steeds optimistisch zijn".
Lees ook: Historische prestatie voor Tanger Med
Als belangrijke overslaghaven voor goederen uit China, heeft Tanger Med ook kunnen profiteren van de recente verstoringen in de Rode Zee, veroorzaakt door aanvallen van de Houthi-rebellen. De verwachting is dat het totale tonnage dat in het eerste kwartaal van 2024 wordt afgehandeld met 10% zal toenemen ten opzichte van dezelfde periode in 2023, meldt Rachid Houari, adjunct-directeur-generaal van de havenautoriteit. Volgens hem is deze groei "iets hoger dan wat de haven doorgaans meemaakt".
Lees ook: Tanger Med "lijkt een voorsprong te hebben op zijn concurrenten", analyseert Peter Sand, hoofdanalist bij het Noorse bureau Xeneta. In dezelfde lijn benadrukt Jérôme de Ricqlès, maritiem expert bij de Franse start-up Upply, dat het havencomplex "bovengemiddeld presteert en profiteert van de huidige context". Volgens maritiem specialist Najib Cherfaoui is de concurrentiepositie van de haven Tanger Med niet alleen te danken aan "zijn ligging aan de Straat van Gibraltar en zijn industriële achterland met 1300 bedrijven", maar ook aan goedkope arbeidskrachten in de regio.
Arbeidskrachten in Tanger Med kosten tien keer minder dan in de concurrerende haven van Algeciras in Spanje. Dit is een grote troef voor grote rederijen zoals de Franse CMA-CGM, de Zwitserse MSC, in 2022 overgenomen door Afrikaanse groepen van Bolloré, en de Deense Maersk.
Lees ook: Rode Zee-crisis: Marokko in sterke positie dankzij Tanger Med?
Sinds de inhuldiging in 2007 door Koning Mohammed VI werkt Tanger Med aan een leidende positie in de Middellandse Zee. De haven wordt voor 95% van zijn operationele capaciteit benut en overweegt uit te breiden om het hoofd te bieden aan directe concurrenten Algeciras en Valencia.
Politicus vast voor vastgoedfraude in Tanger
Belangrijke verbindingsweg in Nador is "een schande"
Marokkaans raadslid doneert lever om tante te redden
Nederlander betrapt met camper vol hasj bij grens Marokko
Rapper Anas en Fidji Ruiz zwaargewond na ongeval in Marokko
Stranden Al Hoceima gekaapt, autoriteiten machteloos
Marokko kiest voor nieuw belastingstelsel
Royal Air Maroc floreert, Air Algérie blijft achter
Chinese auto-invasie in Marokko baart zorgen
Marokko’s kostelijke strijd om oogsten te redden
Russische diesel via Marokko naar Spanje gesmokkeld
Slim belasting besparen op je woning in Marokko
Emirates werft massaal cabinepersoneel in Marokko
Hollands groen verovert Marokko!