21 december 2023 - 13:00 - Economie
De Marokkaanse haven Tanger Med blijft groeien en versterkt zijn positie op de wereldmarkt met de voltooiing van de tweede fase van een geautomatiseerde containerterminal, beheerd door APM Terminals MedPort Tangier.
Deze uitbreiding, die 18 hectare beslaat en 400 meter extra kade omvat, stelt de haven in staat om jaarlijks een miljoen extra containers te verwerken. Hierdoor verhoogt de huidige capaciteit van de terminal naar vier miljoen containers, waarmee het dichter bij het doel van vijf miljoen containers in 2025 komt.
Lees ook: Tanger Med bedreiging voor EU-havens
Het complex van Tanger Med streeft naar een totale capaciteit van negen miljoen containers. De terminal van APM Terminals draagt hier significant aan bij met al vier miljoen operationele containers. Daarnaast draagt terminal 3 van Marsa Maroc, gelegen in de Tanger Med 2 zone, bij met een capaciteit van één miljoen containers. De terminals van Tanger Med 1 en Eurogate voegen samen nog eens drie miljoen containers toe aan de totale capaciteit.
Deze ontwikkeling positioneert Tanger Med nu voorop ten opzichte van concurrerende havens zoals Algeciras, dat momenteel vijf miljoen containers verwerkt en wil uitbreiden naar zeven miljoen. Ook de haven van Valencia, met een huidige capaciteit van 7,2 miljoen containers, plant een uitbreiding.
De recente uitbreiding van Tanger Med omvat de nieuwste technologische ontwikkelingen: zeven nieuwe stapels voor containers, 14 elektrische en geautomatiseerde portaalkranen en 11 semi-automatische hybride transporteurs. Bovendien zijn er vier nieuwe kranen in gebruik genomen, behorende tot de grootste ter wereld, die in staat zijn om megaschepen te behandelen. Een innovatief zelfkoppelend systeem is geïnstalleerd, wat zorgt voor verhoogde operationele efficiëntie en veiligheid en de inactiviteitstijd van schepen vermindert.
Lees ook: Spaanse havens vrezen verlies van miljarden euro’s door Tanger Med
Tanger Med plant tegen 2025 nog eens 17,5 hectare en 400 meter extra kade toe te voegen, waarmee de totale kadelengte op 2000 meter komt. In samenwerking met de Havenautoriteit van Tanger Med wordt gewerkt aan de elektrificatie van de kades, wat de afhankelijkheid van verbrandingsmotoren vermindert. Er wordt gestreefd naar een nul koolstofvoetafdruk voor APM Terminals tegen 2040.
Politicus in Marokko: "Alcohol ok en executie voor corrupten"
Plannen voor nieuwe luchthaven in Marokko concreet
WK 2030: Marokko’s grootste gok of gouden kans?
Marokkaans-Zwitserse Alayah Pilgrim maakt furore op Euro 2025
Renovatie plein wekt woede in Al Hoceima
Nador pakt chaos op stranden aan met vaste prijzen
Plannen voor nieuwe luchthaven in Marokko concreet
WK 2030: Marokko’s grootste gok of gouden kans?
Bedrijven in Marokko massaal ten onder
Marokkaans vastgoed maakt comeback
Dirham in de lift: Marokko ziet munt stijgen
3 miljard dirham buiten beeld door illegale parkeerwachters in Marokko
Marokko kiest voor nieuw belastingstelsel
Royal Air Maroc floreert, Air Algérie blijft achter