Casablanca-regio verdrinkt in afval
Bewoners van gemeenten rond Casablanca uiten hun onvrede over de toenemende hoeveelheid afval in de straten, terwijl de regio zich voorbereidt op het WK voetbal in 2030.
9 januari 2025 - 19:40 - Marokko
Bewoners van de wijk Moulay Rachid in Casablanca zijn de straatverkopers die zich overal in de openbare ruimte vestigen meer dan zat. Ze roepen de lokale autoriteiten op om hun verantwoordelijkheid te nemen en markten te creëren waar deze handelaren terechtkunnen.
De bewoners klagen over de overvolle straten en steegjes, de chaos en de onhygiënische omstandigheden die de straatverkopers veroorzaken. Veel families overwegen zelfs om naar andere wijken te verhuizen.
Lees ook: Chaos op straat, Tanger grijpt in
Om een einde te maken aan deze situatie hebben de lokale autoriteiten een plan opgesteld dat voorziet in de bouw van nieuwe markten. "We hebben de gemeente Casablanca al vijf locaties in Moulay Rachid voorgesteld voor de bouw van modelmarkten", vertelt een woordvoerder aan de website Al3omk.
"We hebben een stuk grond van de staat gevonden in sector 2 van Moulay Rachid, aan de Fqih Mohamed Essamadi-laan. Dit project zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Het is slechts een eerste stap om de wildgroei van straatverkopers te beperken."
Lees ook: Chaos in Rabat door straatverkopers
De woordvoerder benadrukt dat "het verwijderen van straatverkopers uit de openbare ruimte onder de verantwoordelijkheid van de lokale autoriteiten valt en niet van de gemeente". Hij wijst erop dat het moeilijk is om grond van particulieren te onteigenen voor de bouw van markten.
Lees meer
Bewoners van gemeenten rond Casablanca uiten hun onvrede over de toenemende hoeveelheid afval in de straten, terwijl de regio zich voorbereidt op het WK voetbal in 2030.
In het kader van het stadsvernieuwingsproject van Rabat zijn de lokale autoriteiten begonnen met de sloop van de huizen in Douar El Askar, ten westen van de stad.
In Casablanca zijn veel café- en restauranteigenaren boos op de gemeente. De lokale overheid van de wijk Moulay Rachid is namelijk van plan om alle terrassen die illegaal op de...
De Marokkaanse regering is vastbesloten om de wildgroei van sloppenwijken in het land aan te pakken. Het doel is om voor 2028, dus vóór het WK voetbal in 2030, alle...
De gemeenteraad van Tanger heeft maandag de sloop van de iconische "Grote Zandmarkt" uit 1950 goedgekeurd. Op de vrijgekomen locatie zal een geïntegreerd project worden...