6 november 2023 - 13:00 - Economie
De informele sector wint terrein in de snelgroeiende sportsector in Marokko. Hierdoor trekken bezorgde professionals aan de bel.
"De belangstelling voor sport, of het nu gaat om fitness in sportscholen, buitensport of thuisoefeningen, neemt steeds meer toe in het dagelijks leven," meldt La Vie Eco. Hierdoor worden "winkelcentra, die hun aanbod diversifiëren om consumenten beter te bereiken, overspoeld." De sportartikelenmarkt gaat om met deze explosieve groei door "de oprichting van winkels en bedrijven gespecialiseerd in de distributie van internationale sportmerken," zegt Alaâ Mrani, expert op het gebied van sporteconomie en strategie van sportorganisaties.
Lees ook: Marokkaanse restaurants gaan strijd aan met straatverkopers
De prijzen in deze winkels zijn echter niet voor iedereen betaalbaar. Als gevolg hiervan wenden consumenten met een lager inkomen, die toch op zoek zijn naar merkartikelen, zich tot de informele sector waar de prijzen betaalbaarder zijn. "Een verschil dat meer dan 50% van de prijs bedraagt in vergelijking met producten die in erkende winkels worden verkocht," benadrukt het blad. Dit leidt tot frustratie bij professionals die de bevoegde autoriteiten oproepen "strenge wetten en normen in te voeren om fraude en vervalsing tegen te gaan."
Golfstaten maken energiecentrale van Marokkaanse Sahara
Bekende Algerijnse schrijver: "Marokko is ook mijn land"
De val van ’Chikha Moulinex’, omstreden influencer in Marokko
Walid Regragui in Turkije
Vrouw gedood door wild zwijn in Marokko
Marokko heeft plan voor modernisering bussen en taxi’s
Golfstaten maken energiecentrale van Marokkaanse Sahara
Belgische groep opent hightech serre in Agadir
Koffieprijzen uit het dak in Marokko
China bevestigt opening gigafabriek in Marokko
Textielbedrijven ontvluchten Portugal voor Marokko
Bank Al-Maghrib: "Marokkaanse dirham sterker"
Marokko: olijfolieprijzen voor 2025
Marokkaanse groei zet Spanje onder druk