6 november 2023 - 13:00 - Economie
De informele sector wint terrein in de snelgroeiende sportsector in Marokko. Hierdoor trekken bezorgde professionals aan de bel.
"De belangstelling voor sport, of het nu gaat om fitness in sportscholen, buitensport of thuisoefeningen, neemt steeds meer toe in het dagelijks leven," meldt La Vie Eco. Hierdoor worden "winkelcentra, die hun aanbod diversifiëren om consumenten beter te bereiken, overspoeld." De sportartikelenmarkt gaat om met deze explosieve groei door "de oprichting van winkels en bedrijven gespecialiseerd in de distributie van internationale sportmerken," zegt Alaâ Mrani, expert op het gebied van sporteconomie en strategie van sportorganisaties.
Lees ook: Marokkaanse restaurants gaan strijd aan met straatverkopers
De prijzen in deze winkels zijn echter niet voor iedereen betaalbaar. Als gevolg hiervan wenden consumenten met een lager inkomen, die toch op zoek zijn naar merkartikelen, zich tot de informele sector waar de prijzen betaalbaarder zijn. "Een verschil dat meer dan 50% van de prijs bedraagt in vergelijking met producten die in erkende winkels worden verkocht," benadrukt het blad. Dit leidt tot frustratie bij professionals die de bevoegde autoriteiten oproepen "strenge wetten en normen in te voeren om fraude en vervalsing tegen te gaan."
Racisme in België live op televisie onthuld
Ongelooflijke comeback: Marokko Afrikaans kampioen zaalvoetbal!
Nieuwe baan voor Tarik Sektioui
Anti-Amazigh racisme teistert Marokkaanse voetbal
Marokko bouwt gigantische scheepswerf om Spanje (en Europa) uit te dagen
Veel vluchten naar Marokko geannuleerd
Oneerlijke Concurrentie? Europa klaagt over Marokkaanse avocado-import
Marokko pompt honderden miljarden in transformatie
Doorbraak in Marokkaans gasproject in Tendrara
Grote Zwitserse groep vestigt zich in Marokko
Marokko zoekt LNG-terminal voor Nador West Med
Export watermeloenen naar EU, Marokko verliest
Woede in Casablanca om peperdure waterrekening
Sluiting B.Laban-winkels in Egypte door schadelijke bacterie: volgt Marokko?