26 november 2022 - 12:00 - Economie
Sabca, een Belgische onderneming voor de bouw van vliegtuigonderdelen, heeft woensdag haar nieuwe fabriek aan de rand van de luchthaven van Casablanca ingehuldigd. Het bedrijf ondertekende vorig jaar een belangrijk contract voor de assemblage van een Zwitserse zakenjet. Het is meteen ook het eerste Marokkaanse vliegtuig.
In de nieuwe 16.000 m2 grote fabriek, vlakbij de Mohammed V-luchthaven van Casablanca, gaat Sabca rompen en vleugels assembleren voor de businessjet PC-12 van de Zwitserse vliegtuigbouwer Pilatus Aircraft, schrijft De Tijd. De opening vond plaats in aanwezigheid van Taoufiq Moucharraf, de secretaris generaal van het ministerie van Industrie en Handel, de Raad van Bestuur van de Orizio-groep, de directie van Sabca en vertegenwoordigers van Pilatus.
Lees ook: Marokko gaat militaire vliegtuigen zelf onderhouden
De Pilatus PC-12 is een eenmotorig zakenvliegtuig voor negen personen, dat ook cargo kan vervoeren. Het vliegtuig kost tussen 12 en 15 miljoen euro en is een bestseller. Inmiddels werden reeds meer dan 1800 stuks verkocht. Drie jaar geleden lanceerde het bedrijf een nieuwe versie, maar was niet helemaal tevreden over de productiesite in India. Het nieuwe contract voor de assemblage van de Pilatus werd gewonnen door Sabca. Het bedrijf besloot naar Marokko te verhuizen en bouwde in recordtempo een nieuwe assemblagehal in Casablanca.
Sabca heeft in Marokko zo’n 240 werkkrachten aangeworven. "In België is het niet makkelijk mensen te vinden. In Marokko hadden we voor elke tien jobs 100 goed opgeleide kandidaten. Hier is men fier om voor een technologisch luchtvaartbedrijf te kunnen werken. In België bestaat spijtig genoeg veel luchtvaartbashing", zegt CEO Stéphane Burton van Orizio, de holding boven Sabca en zusterbedrijf Sabena Engineering.
Lees ook: Spirit AeroSystems produceert vliegtuigonderdelen in Marokko
Sabca-CEO Thibauld Jongen zegt dat de nieuwe fabriek hen ook in staat stelt om de manuele assemblagearbeid in Marokko te doen. "Het uurloon bedraagt hier een vijfde van dat in België". De activiteiten met hoge toegevoegde waarde zoals design, engineering, productie van composietonderdelen en complexe gerobotiseerde assemblage, blijven in de vestigingen in Lummen en Brussel.
Marokkaanse snelwegen gevaarlijk?
WK 2030: Marokko onder vuur door slachting honden
Bejaarde vrouw maakt dodelijk val in put in Al Hoceima
Vlees ondanks import onbetaalbaar voor Marokkanen
Zandgroeven in Nador: chaos ondanks waarschuwingen
Casablanca moderniseert straatnamen en huisnummers
Brandstof in Marokko: trends voor december
Marokko: nieuwe belasting voor de rijksten
Dollar sterker, dirham zwakker
Marokko erg in trek bij buitenlandse investeerders
China-Marokko: een overeenkomst die Europa kan uitsluiten
Kazyon scoort op Marokkaanse markt: 116 winkels in één jaar
Forvia opent derde fabriek in Marokko en creëert 1400 banen
Belastingamnestie voor Marokkanen: laatste kans!