24 juli 2025 - 17:10 - Marokko
Ryanair wil digitale instapkaarten verplicht stellen, maar Marokko blijft vasthouden aan geprinte versies. Deze discrepantie zorgt voor vragen over de toekomst van reizen van en naar het koninkrijk.
Vanaf 3 november 2025 hoeven Ryanair-passagiers hun instapkaart niet langer op papier af te drukken. De Ierse low-cost maatschappij voert dan verplicht de digitale instapkaart in. Dara Brady, Chief Marketing Officer van Ryanair, legt uit dat deze overgang naar 100% digitale instapkaarten een "geoptimaliseerde en vereenvoudigde reiservaring via de myRyanair-app" moet bieden. Dit is vooral handig bij verstoringen, aangezien passagiers dan real-time updates en alternatieve vlucht-, transfer- of accommodatieoplossingen direct via de app ontvangen.
Lees ook: Ryanair komt met nieuwe eis voor Marokkaanse reizigers
Ryanair biedt wel een oplossing voor reizigers die geen toegang hebben tot hun digitale instapkaart, bijvoorbeeld door een ontbrekende telefoon of lege batterij. Zij kunnen zich direct melden bij de balie van de maatschappij op de luchthaven om een geprinte instapkaart te ontvangen. Een woordvoerder van Ryanair gaf aan dat passagiers ook een familielid kunnen vragen om de instapkaart voor hen te downloaden. Het is nog onduidelijk of er kosten in rekening worden gebracht voor deze geprinte kaarten; Ryanair heeft hierover geen duidelijkheid kunnen verschaffen aan The Telegraph. Momenteel betalen passagiers die zonder instapkaart verschijnen een boete van 20 pond, terwijl degenen die niet online hebben ingecheckt een boete van 55 pond krijgen.
Lees ook: Ryanair legt nieuwe beperkingen op, ook voor vluchten naar Marokko
Ondertussen blijft een geprinte instapkaart verplicht in de Marokkaanse luchthavens van Casablanca, Marrakech, Fez, Agadir en Tanger. Passagiers die Marokko verlaten, moeten een geprinte instapkaart tonen, aangezien digitale versies systematisch worden geweigerd. Gonzalo Vazquez, algemeen directeur van Airlines AI Studio bij Globant, legt uit dat "digitale kaarten dienen als dynamische knooppunten, verbonden met de operationele systemen van de maatschappijen, wat de passagiersstromen vergemakkelijkt en fraude beperkt." Hij raadt echter af om alleen een schermafbeelding te gebruiken, omdat "statische codes mogelijk niet worden herkend door geautomatiseerde lezers".
Hoe bedrijven de Marokkaanse fiscus oplichten
Prostitutienest opgerold in Tanger, meerdere arrestaties
Meisje sterft door rattengif in Tanger
Gewonden na heftige botsing in Tanger
Laura, passagiere Sofian Kiyine, verbreekt stilte over zware crash
"Mijn leven verwoest": Adam vertelt over schietpartij in Brussel
Prostitutienest opgerold in Tanger, meerdere arrestaties
Meisje sterft door rattengif in Tanger
Gewonden na heftige botsing in Tanger
Fel debat over uitkeringsfraude naar Marokko in België
Marokkaanse bruiloft eindigt in drama: gasten vergiftigd
Spanjaarden massaal naar Marokko voor goedkope autoreparaties
Marokko maakt sprong op wereldwijde paspoortranking
Trein Tanger-Tetouan: waar blijft de snelle verbinding?