Zoeken

Ryanair zegt papier vaarwel, behalve in Marokko

8 november 2025 - 13:00 - Marokko

Vliegmaatschappij Ryanair staat op het punt een nieuwe fase in haar digitaliseringsstrategie in te luiden. De low-cost vervoerder heeft aangekondigd dat papieren instapkaarten definitief tot het verleden behoren voor haar passagiers, waardoor het gebruik van de mobiele app op de meeste routes onmisbaar wordt. Toch is er één opvallende uitzondering: het netwerk in Marokko wordt voorlopig nog niet meegenomen in deze wijziging.

Vanaf woensdag 12 november zijn alle reizigers verplicht om een digitale instapkaart te tonen via de applicatie ’myRyanair’. Volgens de maatschappij past deze overgang binnen een streven naar efficiëntie en betreft het de laatste 20 procent van de klanten die nog de geprinte versie gebruikten. Ryanair, die jaarlijks 207 miljoen passagiers vervoert, belooft met deze stap een "snellere, slimmere en meer ecologische reiservaring".

Lees ook: Ryanair digitaliseert, Marokko weigert

Deze digitale omslag staat niet op zichzelf; andere luchtvaartmaatschappijen zoals easyJet en Wizz Air moedigen dit al langer aan. Op de meeste grote Europese luchthavens is het digitale format reeds de standaard geworden. De nieuwe regel zal echter niet uniform gelden over het gehele netwerk. In Marokko bijvoorbeeld, dienen passagiers nog steeds een papieren variant te overleggen, aangezien de lokale autoriteiten dit fysieke document nog altijd verplicht stellen voor de incheck- en instapprocedures. Er lopen echter gesprekken om ook in Marokko een einde te maken aan het papieren formaat.

De applicatie ’myRyanair’ wordt hiermee de centrale spil in de reizigerservaring. Het nut ervan reikt verder dan enkel het instapproces; de app biedt ook real-time vluchtupdates, de ontvangst van notificaties bij verstoringen, het voorstellen van alternatieve vluchten en de administratie van reisdocumenten. Bovendien stelt het de reiziger in staat om drankjes en snacks vanaf de stoel te bestellen voor een prioritaire service.

Lees ook: Passagiers Ryanair moeten opletten in Marokko

Dara Brady, marketingdirecteur van Ryanair, omschrijft de stap als een "logische en progressieve verandering". Hij benadrukte dat klanten die nu nog papier gebruiken, de app voor de deadline van 12 november moeten downloaden. Deze digitale transformatie is bedoeld om de klantervaring vlotter te maken en tegelijkertijd het economische model van de maatschappij te versterken, dat de voorkeur geeft aan directe interacties via de smartphone.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team