8 juli 2025 - 12:10 - Economie
Royal Air Maroc beleeft een periode van sterke groei en expansie, terwijl de toekomst van Air Algérie onzeker blijft. De Marokkaanse luchtvaartmaatschappij, inmiddels de op één na grootste van Afrika na Ethiopian Airlines, versterkt haar positie op het continent, terwijl haar Algerijnse tegenhanger worstelt met diverse uitdagingen.
Volgens Jeune Afrique illustreert de omzet van 1,7 miljard dollar in 2024 en een netwerk van 89 internationale bestemmingen (waarvan 28 in sub-Sahara Afrika) dat Royal Air Maroc niet alleen een belangrijke transporteur is, maar ook een strategische pijler van Marokko’s zachte macht. De maatschappij is het resultaat van decennia aan investeringen, samenwerkingen en Afrikaanse allianties, en vertegenwoordigt een diplomatie van invloed.
Lees ook: Royal Air Maroc "voorbeeld" voor Air Algérie
Royal Air Maroc versnelt haar ontwikkeling met het oog op grote sportevenementen die Marokko zal organiseren, zoals de Afrika Cup 2025 en het WK 2030. De vloot van de maatschappij zal naar verwachting verdrievoudigen, van 50 naar 130 vliegtuigen tegen 2030, met een einddoel van 200 toestellen tegen 2037. Hierbij gaat het om moderne vliegtuigen zoals de Boeing 737, 787 en Embraer 190. Tien nieuwe toestellen zullen naar verwachting nieuwe routes in Afrika bedienen, waaronder N’Djamena, Khartoem en Kigali.
Lees ook: Air Algérie verliest strijd met Royal Air Maroc
De koers van Royal Air Maroc is helder: het vermenigvuldigen van Afrikaanse verbindingen, het versterken van de interconnectiviteit tussen zuidelijke landen en het positioneren van Casablanca als een belangrijke hub tussen Afrika, Europa en Amerika. Daarnaast worden gerichte bilaterale overeenkomsten gesloten met partners zoals Air Sénégal en Mauritania Airlines om het regionale netwerk verder te verdichten, met behoud van een hoge service en connectiviteit. Sinds de toetreding tot de Oneworld-alliantie in 2020 heeft Royal Air Maroc zich gevestigd als de tweede maatschappij van het continent en streeft het ernaar Marokko tot een toonaangevend luchtvaartplatform te maken.
Lees ook: Air Algérie haalt Royal Air Maroc in
Ondertussen heeft Air Algérie moeite om een stabiele positie te verwerven op de Afrikaanse markt. Pogingen om door te breken naar Centraal- en Oost-Afrika (denk aan bestemmingen zoals Zanzibar, Gabon en Ethiopië) worden gehinderd door diplomatieke spanningen, met name met Mali, en het ontbreken van solide partnerschappen. In tegenstelling tot Royal Air Maroc opereert de Algerijnse maatschappij buiten elk internationaal samenwerkingsverband, wat haar mogelijkheden beperkt om kosten te delen of routes uit te breiden via codeshare-overeenkomsten.
Marokkaanse celebs ontduiken massaal belasting
Anas neergestoken op Palestina-demonstratie in Brussel: "Ik weet wie het was"
Veerboot naar Marokko ramt havenbarrière in Algeciras
Hollywood-bankroof in Marokko, daders lopen nog
Tanger te duur voor vakantie
Europese Unie wil nieuw pact met Marokko
Boycot doet Danone wankelen in Marokko
Goed nieuws voor Marokkaanse economie: dirham stijgt
TotalEnergies verkiest Marokko, onvrede in België
Turkse export van machines naar Marokko groeit fors
Grote Spaanse groep verlaat Marokko
Miljardenverlies voor Marokko door fraude met douanepapieren
Marokko koopt meeste Tunesische dadels op
Geld meenemen naar Marokko? Let op!