6 september 2023 - 12:00 - Economie
Royal Air Maroc verwacht dit jaar weer winst te maken en een stijgende omzet te realiseren, na zwaar getroffen te zijn door de Covid-19 gezondheidscrisis.
De Marokkaanse luchtvaartmaatschappij wil weer succes boeken na drieënhalf jaar van crisis, waarin ze verliezen heeft geleden van meer dan 6 miljard dirham. Royal Air Maroc rekent op het Ontwikkelingsplan voor 2037, dat in juli is ondertekend met de regering Akhannouch, om haar reputatie te verbeteren en de leider in de luchtvaartsector in Afrika te worden, aldus CEO Hamid Addou in een exclusief interview met Jeune Afrique.
Lees ook: Air Algérie: race om Royal Air Maroc in te halen
Dit ambitieuze plan omvat "een verviervoudiging van de vloot van Royal Air Maroc, die momenteel uit 50 toestellen bestaat, om 143 bestemmingen aan te vliegen (tegen 99 nu) en 31,6 miljoen passagiers te vervoeren (tegen 7,44 miljoen in 2019). Dit alles voor een omzet van 94 miljard dirham."
"Vijf jaar geleden waren we nog geen lid van de Oneworld-alliantie, waardoor we dit jaar extra verkeer hebben gehad... We zijn niet zomaar op een dag wakker geworden en hebben gezegd dat we de Afrikaanse markt wilden ontwikkelen. Ik herinner eraan dat we onze eerste Afrikaanse route in 1958 lanceerden, een jaar na de oprichting van Royal Air Maroc. Dit is een DNA dat we geduldig, stap voor stap, zonder overbodige aankondigingen hebben opgebouwd," benadrukte de CEO.
Lees ook: Royal Air Maroc neemt nieuwe vliegtuigen in ontvangst
Hamid Addou zei "blij te zijn dat Royal Air Maroc als een voorbeeld dient voor een ander bedrijf op het continent," verwijzend naar Air Algérie, dat herhaaldelijk de wil heeft geuit om met de Marokkaanse luchtvaartmaatschappij te concurreren.
Marokko zet vaart achter WK 2030: moderne tribunes voor stadions
Tunnel Marokko-Spanje: werkzaamheden binnenkort van start?
Uitstekend nieuws voor Marokkaanse ambtenaren
Youssef En-Nesyri, derde beste kopper in Europa
Marokko is Maghreb-buren stap voor
Mocro Maffia-leider na vlucht uit Spanje in Nador ondergedoken?
Dirham stijgt sterk ten opzichte van de euro
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Vlees te duur in Marokko, consumenten ontevreden
Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht
Luchthaven Marrakech te klein, ambitieus uitbreidingsplan onthuld
Air Algérie haalt Royal Air Maroc in
Koffieprijzen krijgen bittere nasmaak in Marokko
3 miljard dirham omzet: gamemarkt in Marokko explodeert