7 mei 2025 - 13:50 - Marokko
Marokko is gestart met de aanleg van een ambitieuze hogesnelheidslijn tussen Kenitra en Marrakech. Dit project, dat verder reikt dan alleen de modernisering van het spoorwegennet, werd op 24 april in Rabat officieel ingeluid door Koning Mohammed VI en wordt beschouwd als een cruciale aanjager van economische, industriële en regionale ontwikkeling.
"Met een investering van 96 miljard dirham gaat dit spoorwegproject veel verder dan het leggen van rails. Het markeert het begin van een nieuw tijdperk van economische, industriële en territoriale transformatie voor het koninkrijk," aldus het magazine Finances News Hebdo. De 430 kilometer lange hogesnelheidslijn Kenitra-Marrakech zal de reistijd tussen Tanger en Marrakech terugbrengen tot minder dan drie uur en verbindt vijf belangrijke regio’s die samen 67% van het Marokkaanse bbp genereren.
Lees ook: HSL Marrakech-Agadir: trein binnenkort op de rails
De ambities van dit megaproject zijn echter breder. Het is bedoeld om de economische kaart van Marokko opnieuw te tekenen, de mobiliteit en aantrekkelijkheid van regio’s te vergroten, de ontwikkeling van nieuwe economische centra te stimuleren en de nationale economie een impuls te geven. Youssef Guerraoui Filali, voorzitter van het Marokkaans Centrum voor Governance en Management, stelt in het magazine dat "deze hogesnelheidslijn een ware hefboom zal zijn voor de regio Marrakech, die nog de gevolgen van de aardbeving in Al Haouz ondervindt. Dit project opent de weg naar een brede economische ontwikkeling, verder dan het toerisme, door de industrie, de agro-industrie en de dienstensector te versterken."
Naast de modernisering van het spoorwegnet biedt de lijn Kenitra-Marrakech Marokko de kans om een concurrerende spoorwegindustrie te ontwikkelen, zowel in Afrika als in de MENA-regio. "Ons huidige integratiepercentage ligt rond de 40%. Het is essentieel dat Marokko het volledige industriële proces beheerst om een sterk lokaal merk op te bouwen," aldus Guerraoui. Het project biedt aanzienlijke mogelijkheden voor zeer kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s) en kan honderden lokale bedrijven ten goede komen.
Lees ook: Marokko kiest supermoderne HSL voor Tanger-Marrakech
"Dit project zal 10.000 directe en indirecte banen creëren, en de kortere reistijd zal een aanzienlijke invloed hebben op de economische concurrentiekracht van Marrakech," benadrukt Guerraoui. Hij voegt eraan toe dat Marrakech, waar het gemiddelde inkomen per inwoner aanzienlijk lager is dan in Casablanca en Rabat-Salé-Kenitra, "deze dynamiek nu moet benutten om de economische en sociale kloof te dichten."
Manal Benchlikha geschrokken door aardbeving: "We hebben het goed gevoeld"
Handel in rotte watermeloenen in Marokko, 36 ton onderschept
Zorgen in Marokko over mannelijke baby-sitters
Dode na drama in gokhal Chefchaouen
Marokko verslaat Tunesië en plaatst zich voor kwartfinales Afrika Cup
Marokko maakt einde aan dumping uit Egypte
Zorgen in Marokko over mannelijke baby-sitters
Dode na drama in gokhal Chefchaouen
Britse tv-ster geniet van vakantie in Marrakech
Nederland waarschuwt: glas in blauwe bessen uit Marokko
Baleària verkort reistijd tussen Spanje en Marokko
Marokko lanceert snelweg op rails naar Marrakech
Marokko: geesteszieken pions in mega-fraude
Van China tot Marokko: miljoenenfraude bij import