20 juni 2024 - 14:10 - Economie
Terwijl de prijzen van brandstof op de internationale markten dalen, blijven Marokkaanse automobilisten fors de dupe. Met een literprijs van 1,54 dollar per liter op 20 mei 2024, behoort Marokko tot de vier duurste landen van Afrika.
Deze paradoxale situatie, waarbij de daling van de wereldmarktprijzen niet wordt doorvertaald naar de pomp, wekt onbegrip en frustratie bij de Marokkaanse consument.
Lees ook: Russische brandstofexport naar Marokko explodeert
Een belangrijke factor is de sterke afhankelijkheid van Marokko van brandstofimport. In tegenstelling tot olieproducerende landen heeft Marokko geen eigen productie om de schokken op de internationale markt op te vangen.
Daarnaast speelt de hoge fiscaliteit een cruciale rol. maar liefst 31% van de uiteindelijke prijs bestaat uit belastingen en accijnzen, terwijl de internationale markt 61% voor zijn rekening neemt. De resterende 8% wordt bepaald door distributiekosten en de winstmarge van de distributeurs.
Lees ook: Stijging brandstofprijzen is raadsel in Marokko
Een bijkomende factor is de kostprijs van raffinage, die niet altijd gelijke tred houdt met de daling van de olieprijs. Volgens Finances News Hebdo is de raffinage-activiteit wereldwijd afgenomen, met investeringen die zich meer richten op hernieuwbare energiebronnen.
Marokkanen in opstand tegen zomertijd
Marokko: 430 km aan HSL-lijnen in 5 jaar
Racisme in België live op televisie onthuld
Ongelooflijke comeback: Marokko Afrikaans kampioen zaalvoetbal!
Nieuwe baan voor Tarik Sektioui
Anti-Amazigh racisme teistert Marokkaanse voetbal
Oneerlijke Concurrentie? Europa klaagt over Marokkaanse avocado-import
Marokko pompt honderden miljarden in transformatie
Doorbraak in Marokkaans gasproject in Tendrara
Grote Zwitserse groep vestigt zich in Marokko
Marokko zoekt LNG-terminal voor Nador West Med
Export watermeloenen naar EU, Marokko verliest
Woede in Casablanca om peperdure waterrekening
Sluiting B.Laban-winkels in Egypte door schadelijke bacterie: volgt Marokko?