20 juni 2024 - 14:10 - Economie
Terwijl de prijzen van brandstof op de internationale markten dalen, blijven Marokkaanse automobilisten fors de dupe. Met een literprijs van 1,54 dollar per liter op 20 mei 2024, behoort Marokko tot de vier duurste landen van Afrika.
Deze paradoxale situatie, waarbij de daling van de wereldmarktprijzen niet wordt doorvertaald naar de pomp, wekt onbegrip en frustratie bij de Marokkaanse consument.
Lees ook: Russische brandstofexport naar Marokko explodeert
Een belangrijke factor is de sterke afhankelijkheid van Marokko van brandstofimport. In tegenstelling tot olieproducerende landen heeft Marokko geen eigen productie om de schokken op de internationale markt op te vangen.
Daarnaast speelt de hoge fiscaliteit een cruciale rol. maar liefst 31% van de uiteindelijke prijs bestaat uit belastingen en accijnzen, terwijl de internationale markt 61% voor zijn rekening neemt. De resterende 8% wordt bepaald door distributiekosten en de winstmarge van de distributeurs.
Lees ook: Stijging brandstofprijzen is raadsel in Marokko
Een bijkomende factor is de kostprijs van raffinage, die niet altijd gelijke tred houdt met de daling van de olieprijs. Volgens Finances News Hebdo is de raffinage-activiteit wereldwijd afgenomen, met investeringen die zich meer richten op hernieuwbare energiebronnen.
Vrouw rapper Gims verlaat man én Marrakech
Noord-Marokko worstelt met bedelende kinderen
Royal Air Maroc wil luxe voor iedereen
Eeuwen na Al-Andalus keert Arabisch terug in Spanje
Britten verlaten Costa del Sol voor Marokko
Marokko introduceert mystery guests in hotels
Forbes plaatst Marokkaanse banken tussen grootste ter wereld
Marokko’s auto-industrie groeit, Spanje onder druk
Belasting betalen in Marokko verandert
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Marokkaanse dirham houdt stand
Blauwe energie: Spaans geld voor eerste offshore windpark Marokko
Marokko slaat alarm: Russisch gokapp plundert deviezen
Marokko verdrievoudigt paprika-export naar Spanje