Zoeken

Miljoen meer armen in Marokko

3 oktober 2020 - 12:33 - Marokko

Geschreven door Said A.

De secretaris-generaal van de Istiqlal-partij maakt een zorgwekkende balans op. Na bijna 4 jaar aan de macht te zijn geweest, kenmerkt de regering-El Othmani zich door een lange reeks mislukkingen die benadrukt worden door de Covid-19-pandemie.

De kloof tussen arm en rijk wordt steeds groter en de gezondheidssituatie in het land is zeer bedroevend. Alle hervormingen die werden doorgevoerd door de meerderheid om de economische groei nieuw leven in te blazen, hebben geen vruchten afgeworpen, meldt de krant Assabah.

In een toespraak voor leden van de Centrale Commissie, hekelde Nizar Baraka het gebrek aan gepaste sociale bescherming en de enorme toename van extreme armoede in de laatste zes maanden. Er staan meer dan een miljoen nieuwe armen op de reeds lange lijst.

Er heerste volgens de secretaris-generaal een gigantische verwarring bij de uitvoerende macht tijdens het beheer van de pandemie. Het behoud van Eid ul-Adha, het reisverbod, het in de steek laten van gezinnen in de greep van privéscholen, het dilemma tussen fysiek- en afstandsonderwijs en het gijzelen van ouders, om nog maar te zwijgen van de netelige kwestie van Marokkanen die in het Buitenland zijn gestrand.

Door zich te concentreren op sociale ongelijkheden, het ineenstorten van de informele sector, de grote structurele tekortkomingen en de kwetsbaarheid van bedrijven, stipte Nizar Baraka alle opdrachten van de overheid aan. Een beeld dat volgens het Istqlal-lid een goede weergave is van de grote verwarring binnen de meerderheid.

Lees meer

Coronavirus zorgt voor meer armoede in Marokko (onderzoek)

De gevolgen van de gezondheidscrisis zullen waarschijnlijk nog zwaardere gevolgen hebben voor mensen die al in armoede leven. Aan de vooravond van de Internationale dag voor de...

Marokko: bonje tussen premier El Othmani en minister Ait Taleb

Het gaat niet goed tussen premier Saâdeddine El Othmani en minister Khalid Aït Taleb van Volksgezondheid. Het conflict zou ontstaan zijn naar aanleiding van benoemingen.

Saâdeddine El Othmani ontkent coronabesmetting

De Marokkaanse premier is niet besmet met het coronavirus. Saadeddine El Othmani ontkent het gerucht dat viraal is gegaan op sociale media.

Marokko: lockdown blijft optie als besmettingen oplopen

Een lockdown hangt als het zwaard van Damocles boven de hoofden van Marokkanen. De regering kan elk moment besluiten om over te gaan tot een volledige lockdown zoals tijdens de...

Ruim miljoen Marokkanen door armoede bedreigd door coronavirus

Door de strenge maatregelen en de lockdown in de strijd tegen het coronavirus dreigen 1 miljoen Marokkanen in de armoede te vallen. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de Hoge...

Bladna.nl

Bladna.nl - 2026 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team