11 juli 2019 - 12:20 - Economie
De Marokkaanse voedsel- en warenautoriteit ONSSA heeft besloten om nieuwe normen in te voeren in verband met het gebruik van pesticiden in thee. Deze normen zijn sinds begin juli van kracht.
De consumenten zijn blij met het nieuws maar importeurs juichen minder. Omdat de eisen van de ONSSA strenger worden, wordt het moeilijker voor de invoerders om tot een prijsovereenkomst te komen met buitenlandse theeleveranciers. Het gevolg daarvan is dat de prijzen voor de consumenten ook gaan stijgen.
Chinese theeleveranciers zijn het grootste probleem. Marokko is de belangrijkste klant van thee uit China en voert 21% in van de 365.000 ton thee die jaarlijks door China wordt geëxporteerd. Wetenswaardig is dat 99% van de thee die in Marokko wordt verkocht uit het Aziatisch land komt.
Volgens Marokkaanse importeurs weigert China echter om zich aan te passen aan de normen van de ONSSA. Chinese theeproducenten passen ook te hoge prijzen toe, zelfs hoger dan de prijzen die in Europa worden gevraagd. De nieuwe normen van de ONSSA vormen dus een groot obstakel voor de huidige akkoorden.
Als er niet snel nieuwe leveranciers of nieuwe prijsakkoorden onderhandeld worden zal dit leiden tot een tekort aan thee in Marokko, met als gevolg dat de prijzen gaan stijgen. Met Eid ul Adha volgende maand zal dit tekort ook sneller bereikt worden dan normaal.
Brusselse agent veroordeeld voor lekken in moordzaak Soufiane Benali
Belasting betalen in Marokko verandert
Zorgen om dodelijke weg in Noord-Marokko
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Moulay Hassan in Tanger, ook Lalla Salma verwacht
Ihattaren kiest definitief voor Marokko boven Nederland
Belasting betalen in Marokko verandert
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Marokkaanse dirham houdt stand
Blauwe energie: Spaans geld voor eerste offshore windpark Marokko
Marokko slaat alarm: Russisch gokapp plundert deviezen
Marokko verdrievoudigt paprika-export naar Spanje
Marokko haalt miljardeninvestering binnen voor accu-fabriek
Marokko neemt de leiding in de mondiale auto-industrie