8 december 2025 - 06:00 - Marokko
De Spaanse vervoersgigant Alsa moet na 26 jaar het veld ruimen in Marrakech, waarmee abrupt een einde komt aan de lange heerschappij in het stedelijk busvervoer van de toeristische trekpleister. De concessie is verrassend overgenomen door een Marokkaans bedrijf, een ontwikkeling die volgt op het eerdere verlies van de markt in Agadir en de algemene onzekerheid die nu heerst over de toekomst van Alsa in Marokko.
Eind vorige week viel het nieuws dat de Marokkaanse groep Supratour, een dochteronderneming van de nationale spoorwegmaatschappij ONCF, de aanbesteding voor het stedelijk en semi-stedelijk busvervoer heeft gewonnen. Het dossier van Supratour wist de besluitvormers in de eindfase te overtuigen, waarmee het bod werd gevalideerd. Het Spaanse Alsa, dat onderdeel is van de Britse Mobico-groep, verliest hiermee zijn historische contract in de regio.
Lees ook: Marokko maakt einde aan monopolie Spaanse groep
Dit verlies wordt gezien als een forse tegenslag voor Alsa, dat in 1999 juist via Marrakech Marokko betrad. Vanuit deze stad breidde het bedrijf uit naar andere belangrijke centra zoals Agadir, Tanger, Khouribga, Rabat en Casablanca. De gelijktijdige verliezen van zowel Marrakech als Agadir, plus het aflopende contract in Tanger later dit jaar, markeren volgens waarnemers een zware sanctie voor de groep.
Algemeen directeur Alberto Pérez van Alsa had zijn team al vroegtijdig geïnformeerd over de verwachte verliezen. Tijdens een interne vergadering twee maanden geleden waarschuwde hij zijn medewerkers voor het aanstaande einde van de activiteiten in twee grote steden. De strategische focus van de groep is nu verschoven naar het verankeren van de huidige contracten in Rabat en Casablanca.
Lees ook: Ellende in het openbaar vervoer in Marrakech
De reputatie van de maatschappij heeft de afgelopen jaren sterk te lijden gehad. Hoewel Alsa ooit bekend stond als een kwalitatief alternatief, kreeg het recentelijk veel kritiek vanwege onregelmatigheden in de dienstverlening. Een onderzoek van Al3omk beschreef het beheer van de groep als een octopus, verantwoordelijk voor een forse uitstroom van valuta en de overheersing van middelmatigheid. Deze kritiek benadrukte de discrepantie tussen de beloofde kwaliteitsstandaarden en de daadwerkelijke service aan de Marokkaanse reizigers.