10 november 2025 - 06:00 - Marokko
Het Marokkaanse Ministerie van Transport en Logistiek werkt aan een pragmatische oplossing voor een probleem dat automobilisten in het internationale verkeer parten speelde: het verschil in formaat van kentekenplaten voor nationaal en internationaal gebruik. Minister Abdessamad Qayouh heeft aangekondigd dat zijn departement zich inzet om “de adequate formule te vinden om het probleem op te lossen” dat voortvloeit uit deze discrepantie in de plaatvoorschriften.
Dit aanpak van het ministerie komt voort uit de vragen die zijn gesteld over de praktische toepassing van artikel 28 van het betreffende besluit, met name over de compatibiliteit van het kentekenplaatformaat bij reizen naar het buitenland en bij terugkeer. In een schriftelijke reactie op een vraag van Rachid Hamouni, voorzitter van PPS-fractie in het parlement, lichtte de minister toe dat het artikel “een verplichting oplegt aan motorvoertuigen die in Marokko zijn geregistreerd en in het internationale verkeer worden gebruikt, om een kentekenplaat te voeren die voldoet aan de bepalingen met betrekking tot nummers en platen van de gewone serie, met toevoeging van Latijnse hoofdletters en hun equivalenten in Arabische letters, die het tweede deel van de plaat vormen waarvan het formaat is vastgelegd in bijlage nr. 13 van dat besluit.”
Lees ook: Marokko keurt internationaal kentekenplaat goed
Minister Qayouh herinnerde eraan dat deze eis voortkwam uit de harmonisatie van de nationale wetgeving met het Verdrag van Wenen inzake het wegverkeer, dat Marokko op 29 december 1982 ratificeerde. De eerdere communicatie hierover van het Nationale Agentschap voor Verkeersveiligheid was primair bedoeld om burgers te wijzen op de te respecteren voorwaarden bij reizen naar het buitenland, om zo “overtredingen te voorkomen die verband houden met de niet-conformiteit van de platen van het voertuig met de bovengenoemde voorwaarden.”
Lees ook: Verandering op komst voor Marokkaanse kentekenplaten
Als tijdelijke oplossing voor de verwarring en de problemen die dit opleverde, is nu besloten “alle weggebruikers toe te staan de speciale kentekenplaat voor internationaal verkeer, waarvan het formaat is vastgelegd in bijlage nr. 13 van hetzelfde besluit, te gebruiken tijdens het rijden en circuleren op nationaal grondgebied”. De minister benadrukte verder dat het Ministerie van Transport en Logistiek, in samenwerking met de Koninklijke Gendarmerie en de nationale veiligheidsdienst (DGSN), instructies heeft gegeven aan hun controlepersoneel om rekening te houden met de inhoud van dit besluit tijdens wegcontroles. Hiermee wordt een complexe juridische hobbel weggenomen voor Marokkaanse automobilisten die vaak de grens oversteken.