23 december 2025 - 16:00 - Marokko
Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft de toezicht op het taxivervoer dit jaar flink aangescherpt. Tijdens een bijeenkomst in het parlement presenteerde minister Abdelouafi Laftit de meest recente resultaten van een grootschalige handhavingsactie. De maatregelen zijn gericht op het reguleren van de sector en het aanpakken van onregelmatigheden die de afgelopen periode zijn vastgesteld bij de uitvoering van vervoersdiensten.
In het parlement kwamen de details van deze disciplinaire aanpak naar voren. Uit de cijfers van het ministerie blijkt dat er in 2025 in totaal 5000 overtredingen zijn geregistreerd. Deze controles hebben geleid tot ingrijpende gevolgen voor een aanzienlijk aantal vergunninghouders, waarbij meer dan 1500 professionele licenties tijdelijk of permanent zijn ingetrokken.
Lees ook: Taxi’s in Marokko: grima verdwijnt!
Minister Abdelouafi Laftit benadrukte dat deze koers noodzakelijk is voor een gezonde toekomst van de branche. Hij verklaarde hierover: "Het is in het belang van alle partijen dat de taxi’s binnen een gestructureerd kader opereren". Momenteel wordt er een strategische studie uitgevoerd om de structurele problemen in de sector, die werk biedt aan 180.000 chauffeurs en beschikt over 77.200 voertuigen, nauwkeurig in kaart te brengen.
Hoewel er streng wordt opgetreden, zijn er ook positieve ontwikkelingen te melden over de staat van het wagenpark. Door eerdere vernieuwingsprogramma’s is de gemiddelde leeftijd van de taxi’s gedaald van 25 naar 8 jaar. Inmiddels is 80 procent van de vloot gemoderniseerd, wat een aanzienlijke verandering betekent voor het straatbeeld in de steden.
Lees ook: Marokko zet undercoveragenten in tegen malafide taxichauffeurs
Toch blijven er uitdagingen bestaan, aangezien de tevredenheid onder reizigers over de kwaliteit van de dienstverlening nog niet op het gewenste niveau ligt. De sector heeft moeite met de overstap naar digitale hulpmiddelen, zoals navigatiesystemen en apps. Daarnaast zorgen niet-geautoriseerd vervoer en een verouderde wetgeving voor druk op de markt, die zich nog volop moet aanpassen aan de moderne mobiliteit in Marokko.