21 juli 2024 - 17:10 - Economie
De Marokkaanse auto-industrie, die twintig jaar geleden nog nauwelijks bestond, maakt een enorme groei door. Het koninkrijk is nu de grootste autoleverancier van Europa en produceerde vorig jaar 535.000 voertuigen, waarvan 87% werd geëxporteerd.
Dit jaar wil Marokko 700.000 auto’s produceren en binnen vier jaar zelfs 1,4 miljoen, aldus minister van Handel en Industrie Riyad Mezzour.
Lees ook: Chinese autogigant wil Marokkaanse markt veroveren
Ook elektrische auto’s worden steeds belangrijker. Dit jaar zullen er in Kenitra zo’n 40.000 elektrische Citroëns worden gebouwd. Volgend jaar wil Marokko die productie verdubbelen naar 100.000, kondigde Mezzour aan. Renault, de eerste autofabrikant die zich in 2012 in Marokko vestigde, produceerde op 11 juli zijn eerste hybride voertuig, de Dacia Jogger. Er zullen dagelijks zo’n 200 exemplaren van dit model worden gemaakt. Peugeot, nu Stellantis, heeft ook een fabriek in Kenitra. In totaal produceren ongeveer 250 Europese en Aziatische bedrijven auto’s of onderdelen in Marokko.
Lees ook: China omzeilt Amerikaanse heffingen via Marokko
Hoewel de Marokkaanse auto-industrie wordt gedomineerd door Franse fabrikanten, wordt de batterijproductie ontwikkeld door Chinese bedrijven. Zes Chinese giganten op het gebied van batterijen en andere componenten voor elektrische voertuigen, zoals koperen kathodes, zullen de komende jaren ongeveer 10 miljard euro investeren in Marokko, meldt El Confidencial. Het gaat om BTR New Material, Tinci, Shinzoom, Hailiang, Gotion High-Tech en CNGR Advanced Material. Gotion High-Tech tekende vorig jaar een intentieverklaring voor de bouw van een fabriek voor lithium-ijzer-fosfaatbatterijen. Dit project zal naar verwachting ruim 1,2 miljard euro vergen.
Racisme in België live op televisie onthuld
Ongelooflijke comeback: Marokko Afrikaans kampioen zaalvoetbal!
Nieuwe baan voor Tarik Sektioui
Anti-Amazigh racisme teistert Marokkaanse voetbal
Marokko bouwt gigantische scheepswerf om Spanje (en Europa) uit te dagen
Veel vluchten naar Marokko geannuleerd
Oneerlijke Concurrentie? Europa klaagt over Marokkaanse avocado-import
Marokko pompt honderden miljarden in transformatie
Doorbraak in Marokkaans gasproject in Tendrara
Grote Zwitserse groep vestigt zich in Marokko
Marokko zoekt LNG-terminal voor Nador West Med
Export watermeloenen naar EU, Marokko verliest
Woede in Casablanca om peperdure waterrekening
Sluiting B.Laban-winkels in Egypte door schadelijke bacterie: volgt Marokko?