21 juli 2024 - 17:10 - Economie
De Marokkaanse auto-industrie, die twintig jaar geleden nog nauwelijks bestond, maakt een enorme groei door. Het koninkrijk is nu de grootste autoleverancier van Europa en produceerde vorig jaar 535.000 voertuigen, waarvan 87% werd geëxporteerd.
Dit jaar wil Marokko 700.000 auto’s produceren en binnen vier jaar zelfs 1,4 miljoen, aldus minister van Handel en Industrie Riyad Mezzour.
Lees ook: Chinese autogigant wil Marokkaanse markt veroveren
Ook elektrische auto’s worden steeds belangrijker. Dit jaar zullen er in Kenitra zo’n 40.000 elektrische Citroëns worden gebouwd. Volgend jaar wil Marokko die productie verdubbelen naar 100.000, kondigde Mezzour aan. Renault, de eerste autofabrikant die zich in 2012 in Marokko vestigde, produceerde op 11 juli zijn eerste hybride voertuig, de Dacia Jogger. Er zullen dagelijks zo’n 200 exemplaren van dit model worden gemaakt. Peugeot, nu Stellantis, heeft ook een fabriek in Kenitra. In totaal produceren ongeveer 250 Europese en Aziatische bedrijven auto’s of onderdelen in Marokko.
Lees ook: China omzeilt Amerikaanse heffingen via Marokko
Hoewel de Marokkaanse auto-industrie wordt gedomineerd door Franse fabrikanten, wordt de batterijproductie ontwikkeld door Chinese bedrijven. Zes Chinese giganten op het gebied van batterijen en andere componenten voor elektrische voertuigen, zoals koperen kathodes, zullen de komende jaren ongeveer 10 miljard euro investeren in Marokko, meldt El Confidencial. Het gaat om BTR New Material, Tinci, Shinzoom, Hailiang, Gotion High-Tech en CNGR Advanced Material. Gotion High-Tech tekende vorig jaar een intentieverklaring voor de bouw van een fabriek voor lithium-ijzer-fosfaatbatterijen. Dit project zal naar verwachting ruim 1,2 miljard euro vergen.
Politicus in Marokko: "Alcohol ok en executie voor corrupten"
Plannen voor nieuwe luchthaven in Marokko concreet
WK 2030: Marokko’s grootste gok of gouden kans?
Marokkaans-Zwitserse Alayah Pilgrim maakt furore op Euro 2025
Renovatie plein wekt woede in Al Hoceima
Nador pakt chaos op stranden aan met vaste prijzen
Plannen voor nieuwe luchthaven in Marokko concreet
WK 2030: Marokko’s grootste gok of gouden kans?
Bedrijven in Marokko massaal ten onder
Marokkaans vastgoed maakt comeback
Dirham in de lift: Marokko ziet munt stijgen
3 miljard dirham buiten beeld door illegale parkeerwachters in Marokko
Marokko kiest voor nieuw belastingstelsel
Royal Air Maroc floreert, Air Algérie blijft achter