Zoeken

Volle tolpoorten, lege kas: Marokkaanse snelwegen zwaar in de schulden

23 oktober 2025 - 07:00 - Economie

De Marokkaanse snelwegmaatschappij (ADM), heeft een jaar achter de rug dat in schril contrast staat met de operationele resultaten. Hoewel het snelwegennet een record aan verkeer en een aanzienlijke omzetstijging noteerde, kelderde de nettowinst van het staatsbedrijf in 2024 met maar liefst 44 procent. De oorzaak van deze financiële malaise ligt met name bij ongunstige schommelingen in de wisselkoersen. Dit vormt een significante uitdaging voor de onderneming, die momenteel kampt met een torenhoge schuldenlast van ongeveer 38 miljard dirham.

Uit het rapport over de openbare instellingen en ondernemingen, een bijlage bij het wetsontwerp voor de begroting van 2026, blijkt de financiële pijn van ADM. Het bedrijf rapporteerde over 2024 een geconsolideerde nettowinst van 730 miljoen dirham, wat neerkomt op een daling van 44 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De "gevolgen van ongunstige wisselkoersschommelingen" worden expliciet genoemd als de belangrijkste reden voor deze scherpe terugval. Zelfs zonder de invloed van de wisselkoersen, op basis van de sociale rekeningen, daalde het nettoresultaat met 36 procent naar 678 miljoen dirham.

Lees ook: Koning Mohammed VI in Tit Mellil verwacht voor nieuwe snelweg

De operationele cijfers vertellen echter een positiever verhaal. Het verkeer op het snelwegennet groeide in 2024 met 8 procent ten opzichte van 2023. Ook de omzet nam toe, met 18 procent, dankzij een toename van het aantal transacties bij de tolpoorten. Dit bevestigt de capaciteit van ADM om de operationele inkomsten te verhogen. Desondanks blijft de schuldpositie van de maatschappij een ernstige zorg. De schuld daalde met slechts 4 procent en bedroeg eind 2024 nog altijd circa 37,982 miljard dirham.

Lees ook: Mega-investering in Nador: 10 miljard dirham voor nieuwe snelwegen

Tegen de achtergrond van deze uitdagingen heeft ADM een nieuwe strategische koers voor 2030 ingezet. Het bedrijf bereidt zich actief voor op grote sportevenementen zoals de Afrika Cup in 2025 en het WK van 2030, die een toename van het verkeer zullen veroorzaken. Een memorandum van overeenstemming met de staat voor de periode 2025-2032 voorziet in een omvangrijk investeringsprogramma van 12,5 miljard dirham, aangevuld met een hervormingsprogramma van 4,4 miljard dirham. Tot eind 2025 is een investering van 4,255 miljoen dirham gepland – een stijging van 147 procent – voor strategische projecten zoals de snelweg Tit Mellil–Berrechid en de continentale snelweg Rabat–Casablanca. Tussen 2025 en 2028 volgt nog eens 6,955 miljard dirham voor de continentale snelweg, digitalisering en automatisering van het netwerk.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team