28 december 2022 - 08:00 - Economie
Marokko heeft zaterdag op zijn basis in Nador de grootste in gebruik zijnde olietanker in ontvangst genomen. Het koninkrijk bestelde de boot in februari 2021 in Zuid-Korea.
Het 117 meter lange en 19 meter brede schip met de naam Challah, is eigendom van de Société de cabotage pétrolier, meldt Challenge. De olietanker heeft een laadvermogen van 9000 dwt (deadweight tonnage) en heeft een prijskaart van 20 miljoen dollar. De boot is bestemd voor cabotagediensten en brengt het aantal tankers onder Marokkaanse vlag op zes.
Lees ook: Dae Sun Shipbuilding levert nieuwe generatie olietanker aan Marokko
Dankzij de extra capaciteit zal Marokko voortaan kunnen beschikken over een strategische vloot van 38.596 dwt, die een deel van het vervoer van ingevoerde aardolie zal dekken en zal bijdragen tot een vermindering van de in vreemde valuta betaalde vrachtkosten op zee. De laatste jaren liepen die op tot 3,5 miljard dollar.
Lees ook: Spaanse partij eist start bouw Marokkaans patrouilleschip
Met deze investering wil het koninkrijk zich positioneren in het strategische verkeer van koolwaterstoffen, met name met de naderende ingebruikneming van de haven Nador West Med, die tot 25 miljoen ton koolwaterstoffen en 3 miljoen containers wil verwerken.
Hollywood komt naar Marokko voor "Lords of War"
Slecht nieuws voor Belg die in Marokko gevangen zit
Marokko: schokkende aanval in ziekenhuis Inezgane
Interpol: de 11 meest gezochte Marokkanen ter wereld
Starbucks en H&M blijven toch in Marokko
Algerijn die van Sebta naar Marokko probeerde te zwemmen had zwaar geheim
Starbucks en H&M blijven toch in Marokko
Prijsexplosie tomaten in Marokko: de oorzaken begrijpen
Marokko, draaischijf voor Chinese auto-industrie in Europa
Redenen voor vertrek H&M en Starbucks uit Marokko
Marokko: nieuwe belasting verhoogt prijs smartphones
Opkomst autosector en fosfaatcrisis: de twee gezichten van de Marokkaanse economie
Dilemma rond watermeloen in Marokko, lobby’s oefenen druk uit
Starbucks en H&M verlaten Marokko, boycot oorzaak?