14 februari 2024 - 20:00 - Economie
De Marokkaanse regering heeft een wet aangenomen die digitale reuzen zoals Netflix, Spotify, Amazon Prime en online gamingplatforms verplicht om belasting te betalen in Marokko.
Deze maatregel, die in de begroting van 2024 is opgenomen, beoogt een rechtvaardigere fiscale bijdrage te garanderen van deze bedrijven die actief zijn op de Marokkaanse markt. Volgens L’Économiste zullen de betrokken bedrijven zich moeten registreren in Marokko, hun omzetcijfers publiceren en de verschuldigde belastingen betalen.
Lees ook: Marokko gaat strijd aan met internetgiganten
De wet vereist dat niet-residente leveranciers van digitale diensten zonder vestiging in Marokko zich registreren op een speciaal platform en een fiscaal identificatienummer verkrijgen. Ze zullen maandelijks hun in Marokko gerealiseerde omzet moeten aageven en de verschuldigde belasting moeten betalen, zonder mogelijkheid tot vrijstelling. Bovendien zijn ze verplicht een elektronisch register bij te houden van de geleverde diensten, dat tien jaar lang moet worden bewaard.
XXL-bod voor Hakim Ziyech
Marokko bespreekt GPS-tracking overheidsvoertuigen
Hoge havenfunctionarissen in Noord-Marokko veroordeeld
Cuba eist geld terug van Algerije en Polisario
Sekstoerisme: Koeweiti voor de rechter in Marokko na dood jonge vrouw
Deelname Saoedische vrouw aan Miss Univers zorgt voor opschudding
Engie verlaat kolensector in Marokko
Marokko: stijging prijs gasfles, wanneer?
Marokko zet belangrijke stap in flexibilisering dirham
Luchtvaartindustrie: Marokko concurreert met Europese reuzen
Toerisme Marokko: zorgwekkende daling inkomsten
Marokko: nieuwe trends in vastgoedmarkt
Europa wil strengere regels voor import citrusfruit uit Marokko
Dirham stijgt sterk ten opzichte van de euro