8 januari 2023 - 16:00 - Marokko
Marokkanen behoren tot de grootste gebruikers van sociale netwerken, maar kunnen niet veel aanvangen met de opiniemakers die het internet en de sociale netwerken overspoelen en zich "influencer" noemen.
De wereldwijde Arab Index voor de MENA-regio (Midden-Oosten en Noord-Afrika) over het belang van influencer in de Arabische wereld stelde voor Marokko vast dat "50% van de Marokkanen geïnteresseerd is in de inhoud die door influencers wordt aangeboden. De andere helft neemt liever niet deel omdat ze de daar verspreide informatie wantrouwen," meldt Al Ahdath Al Maghribia.
Lees ook: Marokko: DGI zit influencers op de hielen
De Arab Index 2022 stelde dus vast dat 49,7% van de Marokkanen zegt wel vertrouwen te hebben in inhoud gepubliceerd door influencers op sociale media. 42,1% van deze groep zegt zelfs "beïnvloed" te kunnen worden door hun publicaties. Uit het onderzoek blijkt echter dat de meeste Marokkanen, ondanks hun invloed, de televisie gebruiken als informatiebron (51,3%).
Lees ook: Marokko gebruikt influencers om toeristen aan te trekken
Op de tweede plaats komen de websites en blogs van journalisten (49,1%). Daarna volgen influencers en beroemdheden (38,5%), algemene en individuele Facebookpagina’s (37%), WhatsApp-nieuwsgroepen (36,4%) en Facebook-nieuwsgroepen (32,3%).
Anas neergestoken op Palestina-demonstratie in Brussel: "Ik weet wie het was"
Veerboot naar Marokko ramt havenbarrière in Algeciras
Hollywood-bankroof in Marokko, daders lopen nog
Tanger te duur voor vakantie
Europese Unie wil nieuw pact met Marokko
Bejaarde Marokkaanse op brute wijze vermoord in Frankrijk
Hollywood-bankroof in Marokko, daders lopen nog
Tanger te duur voor vakantie
Bejaarde Marokkaanse op brute wijze vermoord in Frankrijk
Spanje onvoorbereid op druk van Marokko
Nasser Zefzafi in Al Hoceima met doodzieke vader
Vier Marokkaanse fysici in wereldtop
Marokko jaagt op ’master copy’ goederen
Duitse investeerder miljoenenproject in Marokko door bureaucratie