8 januari 2023 - 16:00 - Marokko
Marokkanen behoren tot de grootste gebruikers van sociale netwerken, maar kunnen niet veel aanvangen met de opiniemakers die het internet en de sociale netwerken overspoelen en zich "influencer" noemen.
De wereldwijde Arab Index voor de MENA-regio (Midden-Oosten en Noord-Afrika) over het belang van influencer in de Arabische wereld stelde voor Marokko vast dat "50% van de Marokkanen geïnteresseerd is in de inhoud die door influencers wordt aangeboden. De andere helft neemt liever niet deel omdat ze de daar verspreide informatie wantrouwen," meldt Al Ahdath Al Maghribia.
Lees ook: Marokko: DGI zit influencers op de hielen
De Arab Index 2022 stelde dus vast dat 49,7% van de Marokkanen zegt wel vertrouwen te hebben in inhoud gepubliceerd door influencers op sociale media. 42,1% van deze groep zegt zelfs "beïnvloed" te kunnen worden door hun publicaties. Uit het onderzoek blijkt echter dat de meeste Marokkanen, ondanks hun invloed, de televisie gebruiken als informatiebron (51,3%).
Lees ook: Marokko gebruikt influencers om toeristen aan te trekken
Op de tweede plaats komen de websites en blogs van journalisten (49,1%). Daarna volgen influencers en beroemdheden (38,5%), algemene en individuele Facebookpagina’s (37%), WhatsApp-nieuwsgroepen (36,4%) en Facebook-nieuwsgroepen (32,3%).
Luchthaven Marrakech krijgt make-over
Boabdil El Chico: de laatste Sultan van Al-Andalus
Marokkaanse diaspora profiteert massaal van nieuwe woonhulp in Marokko
Luchtvaartindustrie: Marokko concurreert met Europese reuzen
Moderne Amerikaanse pantserwagens voor Marokko
Marrakech zet offensief in tegen criminaliteit
Luchthaven Marrakech krijgt make-over
Moderne Amerikaanse pantserwagens voor Marokko
Marrakech zet offensief in tegen criminaliteit
Tanger: ambtenaren zwaar gestraft
Marokkaanse YouTuber vier jaar cel in
Lynx zorgt voor paniek in Tanger
Marokkaanse imams weigeren na Ramadan terug te keren uit Europa
Sekstoerisme in Marrakech: AMDH woedend