8 januari 2023 - 16:00 - Marokko
Marokkanen behoren tot de grootste gebruikers van sociale netwerken, maar kunnen niet veel aanvangen met de opiniemakers die het internet en de sociale netwerken overspoelen en zich "influencer" noemen.
De wereldwijde Arab Index voor de MENA-regio (Midden-Oosten en Noord-Afrika) over het belang van influencer in de Arabische wereld stelde voor Marokko vast dat "50% van de Marokkanen geïnteresseerd is in de inhoud die door influencers wordt aangeboden. De andere helft neemt liever niet deel omdat ze de daar verspreide informatie wantrouwen," meldt Al Ahdath Al Maghribia.
Lees ook: Marokko: DGI zit influencers op de hielen
De Arab Index 2022 stelde dus vast dat 49,7% van de Marokkanen zegt wel vertrouwen te hebben in inhoud gepubliceerd door influencers op sociale media. 42,1% van deze groep zegt zelfs "beïnvloed" te kunnen worden door hun publicaties. Uit het onderzoek blijkt echter dat de meeste Marokkanen, ondanks hun invloed, de televisie gebruiken als informatiebron (51,3%).
Lees ook: Marokko gebruikt influencers om toeristen aan te trekken
Op de tweede plaats komen de websites en blogs van journalisten (49,1%). Daarna volgen influencers en beroemdheden (38,5%), algemene en individuele Facebookpagina’s (37%), WhatsApp-nieuwsgroepen (36,4%) en Facebook-nieuwsgroepen (32,3%).
Racisme in België live op televisie onthuld
Ongelooflijke comeback: Marokko Afrikaans kampioen zaalvoetbal!
Nieuwe baan voor Tarik Sektioui
Anti-Amazigh racisme teistert Marokkaanse voetbal
Marokko bouwt gigantische scheepswerf om Spanje (en Europa) uit te dagen
Veel vluchten naar Marokko geannuleerd
Marokko bouwt gigantische scheepswerf om Spanje (en Europa) uit te dagen
Veel vluchten naar Marokko geannuleerd
Marokko en Algerije wedijveren ook over militair budget
Douanier in joggingbroek! Marokko kijkt verbaasd
Nador maakt van Kariat Arekmane vakantieparadijs
Cannabisthee? Marokko lanceert commercialisering
Marokko zet AI-camera’s in op scholen
Royal Air Maroc start nieuwe directe vlucht