27 november 2021 - 19:35 - Economie
Uit een studie die het opinie en -marktonderzoeksbureau Averty uitvoerde in opdracht van de Moroccan Denim and Fashion Cluster (MDFC), blijkt dat de meeste Marokkanen een voorkeur hebben voor kleding van buitenlandse merken en nationale producten dus links laten liggen.
Volgens de studie "Hoe kleedt de Marokkaan zich in 2021?", heeft slechts een kwart van de ondervraagden een voorkeur voor Marokkaanse producten. De voorkeur is nog kleiner bij vrouwen met een percentage van 19% tegenover 30% bij mannen. Het percentage is ook vrij hoog onder 50-plussers (33%) en welgestelden (33%), aldus de studie.
Lees ook: Marokko is grootste exporteur van textiel naar Europa
Vrouwen met een voorkeur voor Marokkaanse producten verklaren hun keuze in de eerste plaats door het feit dat deze meer aangepast zijn aan de Marokkaanse noden (25%), terwijl mannen de nationale productie willen ondersteunen (40%), een criterium waaraan de meest welgestelden het minst belang hechten, met een percentage van slechts 17%.
De meerderheid van de Marokkanen die een voorkeur hebben voor buitenlandse producten, rechtvaardigt hun keuze door de betere kwaliteit van deze (78%), het betere ontwerp (48%), de betere prijs (33%) en de grotere keuze (30%). Bijna 92% van de jonge werkenden tussen 35 en 49 jaar verkiest de producten vanwege hun kwaliteit. In het algemeen geven de Marokkanen een gemiddeld cijfer aan Marokkaanse producten van 6,3/10 voor de prijs; 6,1/10 voor het ontwerp; 6/10 voor de keuze; 5,8/10 voor de kwaliteit en 3,6 voor de originaliteit. Kwaliteit is echter een belangrijk criterium bij het kopen van kleding.
Lees ook: Turkse kledingwinkels zoeken Marokkaanse textielleveranciers
Aan de hand van deze gegevens kan de sector nagaan hoe de Marokkaanse merken op de markt concurrerender en aantrekkelijker gemaakt kunnen worden. "Na de publicatie van de resultaten heeft de cluster een vergadering belegd met professionals uit de distributiesector op de lokale markt. Daarin hebben ze de wil uitgesproken om de gevestigde buitenlandse merken in te halen," aldus MDFC in een verklaring. Het onderzoek werd uitgevoerd bij een steekproef van 1064 personen, waarvan 52% mannen en 48% vrouwen, uit stedelijke (88,25%) en landelijke (11,75%) gebieden.
Hart van Nador sterft: inwoners in actie
Naar Marokko met de auto: 10 fatale fouten die je moet vermijden
Sherine dreigt met rechtszaak na kritiek in Marokko
Topteam: Hammouchi gaat samenwerken met VAE-inlichtingendienst
Zomerreis naar Marokko dreigt fiasco te worden door hoge prijzen
Marokko onthult schokkende cijfers over gifdieren
Marokko schrapt douanerechten op Turkse importen
Marokkaanse auto-industrie onder druk: export daalt
Marokko bereidt grote economische hervorming voor
Turkije wil LNG-terminal leveren voor Nador West Med
Marokko en Oekraïne sluiten deal in Istanbul
Marokko en Turkije sluiten cruciale overeenkomsten
Chinese export domineert handel met Marokko
Marokkaanse belastingdienst boekt flinke winst