Zoeken

Marokkanen kunnen nu eigen elektriciteit produceren

16 november 2021 - 15:40 - Marokko

Geschreven door Laila A.

De Marokkaanse regering heeft een wetsontwerp goedgekeurd, die elke natuurlijke- of rechtspersoon toestaat om elektriciteit te produceren voor de eigen behoeften en indien nodig gebruik te maken van het nationale net voor het transport ervan.

De bepaling in wetsontwerp nr. 82.21 betreffende het zelf opwekken van elektrische energie, werd goedgekeurd tijdens de regeringsraad, aldus regeringswoordvoerder Mustapha Baitas. Het wetsontwerp is ingediend door de minister van Energietransitie en Duurzame Ontwikkeling en heeft tot doel om de productie van elektrische energie voor eigen verbruik te reguleren.

Lees ook: Marokko wil over tien jaar 52% van energie duurzaam opwekken

Het gaat om de regeling van de activiteit van het zelf opwekken van elektrische energie, ongeacht de productiebron, de aard van het net, het spanningsniveau of de capaciteit van de gebruikte installatie. De nadruk ligt op de veiligheid van het nationale elektriciteitsnet en de naleving van de beginselen van transparantie en non-discriminatie tussen verschillende belanghebbenden, aldus Baitas.

Lees ook: Marokkanen mogen binnenkort zelf elektriciteit produceren

De richtlijn voorziet ook in drie systemen voor zelfopwekking in geval van interconnectie met elektriciteitsnetten: een systeem voor de aangifte, een systeem voor de aansluiting en een vergunningssysteem. De kenmerken van elk systeem zullen bij verordening worden vastgesteld.

Lees meer

Marokko: bijna 400 cyberaanvallen verijdeld in 2020

Marokko is er in 2020 in geslaagd om zo’n 400 cyberaanvallen en hackpogingen door vijandige individuen en staten te verijdelen.

Marokko: kritiek op regering na intrekken wetsvoorstel

De parlementsleden van de oppositie zijn woedend op de regering Akhannouch omdat zij vier wetsvoorstellen heeft ingetrokken, waaronder een wetsvoorstel over het tijdelijk...

Regeringswoordvoerder Mustapha Baitas met corona besmet

Mustapha Baitas, Marokkaanse regeringswoordvoerder en onderminister belast met de betrekkingen met het parlement, is positief getest op Covid-19.

Marokkanen mogen binnenkort zelf elektriciteit produceren

Marokko wil de sector voor de productie van elektriciteit liberaliseren en burgers meer autonomie geven. Er wordt momenteel gewerkt aan een wet waarmee iedereen zelf energie kan...

Marokko overweegt definitieve terugkeer naar GMT

De uurwisseling in Marokko zorgt al jaren voor onvrede en polemiek. De regering bespreekt de kwestie momenteel en overweegt een definitieve terugkeer naar GMT-tijd.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2026 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team