15 oktober 2023 - 09:00 - Economie
Marokko verwacht dit najaar 1,07 miljoen ton olijven te produceren, een cijfer dat aanzienlijk lager ligt dan voorgaande jaren. Ondanks deze afname in productie, verwacht men een indrukwekkende stijging in de opbrengst.
Door een ernstig watertekort dit jaar voorspelt het ministerie van Landbouw een olijfproductie van 1,07 miljoen ton in de herfst van 2023. Dit is een daling van 44% ten opzichte van de herfst van 2021, toen nog 1,9 miljoen ton werd geproduceerd. De afname wordt vooral opgemerkt in de regio’s Marrakech-Safi, de Oriental en Beni Mellal-Khenifra. Naar verwachting zal 63% van de olijven afkomstig zijn uit de regio’s Fez-Meknes (27%), de Oriental (19%) en Tanger-Tetouan-Al Hoceima (17%).
Lees ook: Aanval op Marokkaanse olijfolie in Spanje
Ondanks de daling in productie zal, gelet op de huidige prijzen, de opbrengst in de herfst van 2023 naar verwachting rond de 7,4 miljard dirham liggen. Dit is een stijging van 10% ten opzichte van het voorgaande jaar. Om de lokale productie te waarderen, heeft de overheid de export van verse of gekoelde olijven, verwerkte olijven, olijfolie en pittenolie onderworpen aan licentieverplichtingen, die geldig zullen blijven tot 31 december 2024.
Lees ook: Regio Fez-Meknes produceert ruim miljoen ton olijven
Tenslotte heeft de ONSSA kwaliteitscontroles ingevoerd voor de gehele productie- en distributieketen van olijfolie. Als onderdeel van de ’Green Generation’-strategie voor 2021-2030, gericht op verdere ontwikkeling van de olijfsector, zijn verschillende acties gepland met een budget van bijna 17 miljard dirham, waarvan 8,3 miljard door de staat wordt gefinancierd.
Onbekend meisje dood gevonden langs weg bij Nador
Koningin Máxima opent tentoonstelling over Marokkaanse mode
Marokko onteigent voormalige minister
Tanger in het donker door ’grap’ van 18-jarige
Tientallen arrestaties na online oproep in Tanger en Tetouan
Eerste geval van apenpokken in Marokko
Marokko opent eerste legale cannabisfabriek in Taounate
Britse groep boort succesvol naar gas in Marokko
Import heeft voorrang bij bouwprojecten in Marokko
Denktank adviseert investeringen in de Sahara
Autoverhuur Marokko: te veel auto’s, te weinig klanten
Kledingmerk verlaat Marokko na slechts 2 jaar
Orange Marokko veel duurder dan in andere landen
Marokko: naar een blijvende daling van de brandstofprijzen?