25 april 2014 - 14:55 - Economie
De Marokkaanse hogesnelheidslijn zal naar verwachting pas eind 2016 gaan rijden. De bouwwerken zijn tot 58% klaar maar worden vertraagd door de technisch moeilijke gebieden.
Mohamed Rabie Khlie, baas van de Marokkaanse spoorwegenmaatschappij ONCF meldde dit enkele dagen geleden.
Een bron van de ONCF vertelde ons echter dat de vertraging te wijten is aan een aantal landeigenaren die "kolossale bedragen" vragen voor stukken grond waar de HSL-spoor moet komen. Voor de ONCF is het onmogelijk om dergelijke bedragen te betalen.
Experts van de Franse SNCF en de Marokkaanse partijen werken nauw samen om de lancering zo spoedig mogelijk te laten plaatsvinden.
Onze bron geeft toe dat de HSL elitair is en dat de prijs van een ticket ruim boven het vermogen van de gemiddelde Marokkaan zal liggen.
Presentatie Marokkaanse HSL
Real Madrid geeft jonge slachtoffer aardbeving Al Haouz nieuwe thuis
Halal vlees op school in Canada, ouders boos
Prinses Lalla Salma duikt weer op in Marokko
Laatste rit in noodlottige kabelbaan: het verhaal van Hind en Aziz
Drie jaar cel voor Marokkaanse activiste Saida El Alami na koninklijke gratie
Mel B onthult reden achter tweede huwelijk in Marokko
Chinees miljardenproject in Marokko: duizenden banen op komst
De gok van Marokko: 30 miljard euro voor groene waterstof
China pompt 18 miljard in Marokko’s duurzame toekomst
Marokko verdedigt omstreden exportbeleid olijven
Sterke Marokkaanse dirham in opmars tegen dollar en euro
Belastingontduiking in Marokko floreert door juridisch gat
Miljardair Patrick Drahi verkoopt Marokkaans callcenter door miljardenschulden
Historische prijsdaling olijfolie in Marokko