25 april 2014 - 14:55 - Economie
De Marokkaanse hogesnelheidslijn zal naar verwachting pas eind 2016 gaan rijden. De bouwwerken zijn tot 58% klaar maar worden vertraagd door de technisch moeilijke gebieden.
Mohamed Rabie Khlie, baas van de Marokkaanse spoorwegenmaatschappij ONCF meldde dit enkele dagen geleden.
Een bron van de ONCF vertelde ons echter dat de vertraging te wijten is aan een aantal landeigenaren die "kolossale bedragen" vragen voor stukken grond waar de HSL-spoor moet komen. Voor de ONCF is het onmogelijk om dergelijke bedragen te betalen.
Experts van de Franse SNCF en de Marokkaanse partijen werken nauw samen om de lancering zo spoedig mogelijk te laten plaatsvinden.
Onze bron geeft toe dat de HSL elitair is en dat de prijs van een ticket ruim boven het vermogen van de gemiddelde Marokkaan zal liggen.
Presentatie Marokkaanse HSL
Marokkaanse Joden: "Israëlische aanval op Iran noodzakelijk"
Zon, zee, strand: Martil herovert zijn kusten
Luchthaven Tetouan wordt fors groter
Vrouw rapper Gims verlaat man én Marrakech
Noord-Marokko worstelt met bedelende kinderen
Royal Air Maroc wil luxe voor iedereen
Forbes plaatst Marokkaanse banken tussen grootste ter wereld
Marokko’s auto-industrie groeit, Spanje onder druk
Belasting betalen in Marokko verandert
Emirati kroonprins richt holding op in Marokko
Marokkaanse dirham houdt stand
Blauwe energie: Spaans geld voor eerste offshore windpark Marokko
Marokko slaat alarm: Russisch gokapp plundert deviezen
Marokko verdrievoudigt paprika-export naar Spanje