25 december 2025 - 07:00 - Marokko
De Marokkaanse landbouwsector beleeft momenteel een uitzonderlijke periode die grote invloed heeft op de economische positie van het land. Recente ontwikkelingen tonen aan dat een specifiek segment binnen de fruitproductie een ongekende groei doormaakt, waarbij internationale handelsbetrekkingen verder worden versterkt. Deze opwaartse trend zorgt voor een verschuiving in de exportstatistieken en opent deuren naar markten die voorheen slechts een marginale rol speelden in de nationale economie.
Tijdens de campagne van 2024-2025 heeft de export van avocado’s een historisch volume van 112.000 ton bereikt. Dit heeft voor het eerst geleid tot een opbrengst van meer dan 300 miljoen dollar aan inkomsten. De sterke prestaties worden ondersteund door een constante vraag vanuit Europa, maar ook door een opvallende groei op nieuwe markten, waaronder Canada. Volgens gegevens van EastFruit is de export hiermee verdubbeld ten opzichte van het voorgaande seizoen.
Lees ook: Marokkaanse "Ferrari-productie" verovert na Europa nu ook China
Inmiddels is de avocado uitgegroeid tot de derde belangrijkste pijler binnen de fruitexport van Marokko. Het product is nu goed voor meer dan 10 procent van de totale deviezen in deze sector, waarmee het direct achter de mandarijnen en watermeloenen staat. Een piek werd bereikt in januari 2025, toen er in een enkele maand 32.600 ton werd geëxporteerd. Dit volume was op zichzelf al groter dan de volledige jaarproductie van de periode 2019-2020, waarbij de Hass-variëteit bijzonder populair bleek tijdens de wintermaanden.
Lees ook: Noodkreet in Spanje: "Marokkaanse ’Ferrari’ maakt ons kansloos"
Hoewel Europa de belangrijkste afnemer blijft — met Spanje (35 procent), Frankrijk (25 procent) en Nederland (22 procent) als grootste markten — breidt de geografische spreiding zich snel uit. De verkoop aan secundaire markten is dit seizoen verviervoudigd. Zo steeg de import in Canada van 70 ton naar ruim 1000 ton. Ook de leveringen aan Portugal, België en Italië lieten een aanzienlijke groei zien. Deze dynamiek is eveneens zichtbaar bij andere producten; zo bereikte de export van diepgevroren frambozen naar Frankrijk in 2025 een waarde van bijna 6 miljoen dollar.