Zoeken

Marokkaanse bouwreuzen pakken mega luchthavenproject

20 december 2025 - 08:00 - Marokko

De plannen voor de grootschalige uitbreiding van de luchthaven in Casablanca zijn in een beslissende fase beland nu de belangrijkste kandidaten voor de bouw bekend zijn. Tijdens een recente bijeenkomst van de Marokkaanse luchthavenautoriteit ONDA werden de technische en administratieve dossiers geopend voor de realisatie van een nieuwe terminal. Het project, dat een centrale rol speelt in de nationale infrastructuurstrategie, lijkt nu toegewezen te gaan worden aan een specifieke combinatie van partijen die als enige de volledige selectieprocedure heeft doorstaan.

Het gaat om een consortium van de Marokkaanse bouwbedrijven SGTM en TGCC. Bij de opening van de documenten door het ONDA op dinsdag bleek dat dit nationale samenwerkingsverband als enige bieder is overgebleven. Hiermee hebben zij de concurrentie, waaronder het Turkse bedrijf Kalyon Insaat, achter zich gelaten. De focus ligt nu op de financiële toetsing van het bod, dat met 12,87 miljard dirham iets hoger uitvalt dan de oorspronkelijke raming van 12 miljard dirham.

Lees ook: Nieuwe luchthaven Rabat klaar na jarenlange vertraging

Deze ontwikkeling volgt op een uitgebreid voortraject dat in mei vorig jaar van start ging. In de beginfase toonden maar liefst 28 internationale bedrijven interesse, waaronder 14 ondernemingen uit China en diverse groepen uit Frankrijk, Spanje en Egypte. Ook andere Marokkaanse spelers zoals Sogea-Maroc en Jet Contractors deden mee aan de eerste verkenningen, maar uiteindelijk bleek alleen de alliantie tussen SGTM en TGCC bereid en in staat om een definitief bod uit te brengen voor de eindfase.

De toekomstige terminal krijgt een kenmerkende H-vorm en beslaat een oppervlakte van 600.000 vierkante meter. Het ontwerp is berekend op de verwerking van 20 miljoen passagiers per jaar, met een ingebouwde mogelijkheid om de capaciteit in de toekomst te vergroten naar 30 miljoen. Naast de terminal zelf omvat de opdracht de bouw van een nieuwe verkeerstoren en een extra landingsbaan, waarmee de luchthaven klaar moet zijn voor de groeiende internationale verkeersstroom.

Lees ook: Bouw megaterminal in Marokko officieel van start: prijskaartje 12 miljard dirham

Een belangrijk onderdeel van het ontwerp is de integratie met het openbaar vervoer. De terminal zal een directe verbinding krijgen met de toekomstige hogesnelheidslijn die Tanger met Marrakech verbindt. De bouw moet binnen 40 maanden worden voltooid, wat aansluit bij de bredere visie van het programma ’Luchthavens 2030’. Met dit plan wil de Marokkaanse overheid de belangrijkste vlieghavens van het land klaarstomen voor de toekomst en de rol van de metropool als regionaal knooppunt versterken.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2025 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team