2 oktober 2025 - 21:20 - Economie
De Chinese onderneming BTR New Material Group (BTR) is gestart met de bouw van haar nieuwe fabriek voor kathodematerialen in Tanger. Op 29 september lanceerde dochteronderneming China State Construction Overseas Development (CSCOD) de werkzaamheden voor het eerste productiegebouw. Deze stap is cruciaal voor de vestiging van de Aziatische producent in Marokko en bekrachtigt de Sino-Marokkaanse samenwerking.
Het industrieel complex zal kathodematerialen produceren, die essentieel zijn voor elektrische batterijen. De totale investering voor de eerste fase bedraagt 3 miljard dirham. De geplande jaarlijkse capaciteit is 50.000 ton, waarvan men verwacht dat de helft beschikbaar is in september 2026. De Marokkaanse regering bekrachtigde het project op 29 maart 2024; het wordt gezien als een sleutelcomponent in de ontwikkeling van de nationale energie- en automobielsector. CSCOD benadrukt dat het project een "voorbeeldig werk van de Sino-Marokkaanse samenwerking" is en aan strenge kwaliteits- en veiligheidsnormen moet voldoen.
Lees ook: Megafabriek voor batterijen in Marokko: Chinese investering van 5,6 miljard dollar
De komst van BTR onderstreept de toenemende aantrekkingskracht van Marokko op de batterij-industrie. Elders in het land, in Jorf Lasfar, is Cobco – een joint venture tussen Al Mada en CNGR Advanced Materials – al gestart met de productie. Zij vervaardigen NMC-precursors en kathodes pCAM, sleutelcomponenten voor lithium-ionbatterijen.
Cobco heeft de ambitie een jaarlijkse capaciteit te bereiken die gelijk is aan 70 gigawattuur, genoeg om een miljoen voertuigen te voorzien. Uiteindelijk wil het bedrijf 120.000 ton NMC-precursors en 60.000 ton LFP-kathodes produceren. De productie van LFP-kathodes zal starten zodra het regionale ecosysteem daarvoor gereed is.
Lees ook: "Van de mijn tot de auto": Marokko zet zinnen op batterijsector
Deze projecten vormen een aanvulling op de andere grootschalige initiatieven, zoals de bouw van de eerste Afrikaanse gigafactory door Gotion High Tech in Kenitra. Deze fabriek, met een investering van 6,5 miljard dollar, moet in het derde kwartaal van 2026 operationeel zijn. Andere Chinese bedrijven, waaronder Hailiang en Shinzoom, hebben tevens de bouw van anoden- en koperproductie-eenheden in de regio Tanger aangekondigd. Marokko positioneert zich nadrukkelijk als referentiepunt in de wereldwijde keten van elektrische batterijen. Het land benut hiervoor zijn sterke automobielsector, de nabijheid tot Europa, zijn vrijhandelsovereenkomsten, en zijn strategische voorraden kobalt en fosfaten.
GenZ212 dwingt Marokko: mea culpa voor zorgsector, regering erkent diepe crisis
Grote fraude met grond in Marokko tijdens de zomer, bestuurders vervolgd
Relschoppers GenZ212 in Marokko riskeren tot 20 jaar cel
Chinese reus start bouw fabriek van 3 miljard dirham in Tanger
GenZ212 Marokko: hoe ontaardde vreedzame beweging in geweld en vandalisme?
Koning Mohammed VI start bouw omvangrijk zorgcomplex (video)
Chinese reus start bouw fabriek van 3 miljard dirham in Tanger
Recordinstroom euro’s veroorzaakt crisis, onrust bij Marokkaanse banken
Marokko lanceert megaplan: 1,45 miljard dirham voor treinstations
30 dagen: zo dwingt de Marokkaanse fiscus slapende bedrijven tot regularisatie
Marokko vs Turkije: de strijd om de elektrische auto
Ruim 800 Chinese wagens naar Marokko vertrokken via nieuwe zeeroute
Marokkaanse arbeidsmarkt voor kritiek punt
Miljoeneninvestering: Israëlische agroreus wil Marokkaanse avocadoteelt redden