26 april 2022 - 09:00 - Economie
Marokko schittert in de wereld dankzij zijn automobielindustrie. De sector bloeit in sneltempo, ook door de verhuizing van verschillende fabrikanten, die de oorlog in Oekraïne zijn ontvlucht om zich in het koninkrijk te vestigen.
Sinds het begin van het conflict hebben industriëlen zoals de Japanse fabrikant van elektrische draden en optische vezelkabels Sumitomo Electric Industries en de Ierse fabrikant van auto-onderdelen Aptiv, aangekondigd dat zij zich in Marokko gingen vestigen.
Lees ook: Auto-industrie: sterke groei Marokkaanse export
De keuze van deze internationale groepen wordt gerechtvaardigd door de industriële aantrekkingskracht van Marokko. De laatste jaren is het koninkrijk steeds belangrijker geworden als toeleverancier voor de automobielindustrie. Het heeft talloze inspanningen geleverd om de sector sterk en concurrerend te maken en dankzij een strategische geografische ligging, een gekwalificeerde beroepsbevolking en robuuste industriële ecosystemen, is het land nu uitgegroeid tot een echte pijler van de automobielindustrie.
Het Britse Fitch Solution hoopt dat de politieke steun zal aanhouden. De ondertekening van een voorlopige overeenkomst door het Chinese bedrijf BYD om een fabriek te openen in de stad Tanger en de komst van Opel, een fabrikant van elektrische voertuigen en dochteronderneming van Stellantis in augustus 2021, tonen aan dat het land ook aantrekkelijk is voor fabrikanten van elektrische voertuigen.
Lees ook: Marokko: automobielsector trekt nieuwe bedrijven
Volgens de RRI-ranglijst (Production Risk/Reward Index), die elk land een score van 100 geeft op basis van de risico’s en de opbrengsten van activiteiten in de automobielsector in het land, blijft Marokko de op één na populairste bestemming voor de productie van auto’s in het Midden-Oosten en Noord-Afrika en 36ᵉ wereldwijd.
Ongerustheid in Tanger door grote actie bij Bank Al-Maghrib
Turbo voor de rechter voor moord op echtgenoot Rym Fikri
H&M goes Marrakech in nieuwe collectie
Megaproject gaspijpleiding Marokko-Nigeria start in Dakhla
Marokkanen in opstand tegen zomertijd
Marokko: 430 km aan HSL-lijnen in 5 jaar
Oneerlijke Concurrentie? Europa klaagt over Marokkaanse avocado-import
Marokko pompt honderden miljarden in transformatie
Doorbraak in Marokkaans gasproject in Tendrara
Grote Zwitserse groep vestigt zich in Marokko
Marokko zoekt LNG-terminal voor Nador West Med
Export watermeloenen naar EU, Marokko verliest
Woede in Casablanca om peperdure waterrekening
Sluiting B.Laban-winkels in Egypte door schadelijke bacterie: volgt Marokko?