24 juli 2022 - 17:40 - Economie
Marokko wil een gigafabriek bouwen voor batterijen voor elektrische voertuigen. Het land is reeds onderhandelingen begonnen met enkele fabrikanten.
"Marokko onderhandelt met fabrikanten van batterijen voor elektrische voertuigen over de oprichting van een fabriek. Deze zal worden geïntegreerd in de bestaande automobielsector en de kobaltproductie. Wij hopen tegen het einde van het jaar een contract voor de fabriek te kunnen ondertekenen," zei de Marokkaanse minister van Industrie Ryad Mezzour in een interview met Reuters. Hij noemde echter geen namen van bedrijven of het bedrag van de investering.
Lees ook: Marokko: kobaltreserves voor productie herlaadbare batterijen
Mezzour gaf aan dat het de bedoeling is een "gigafabriek" voor accu’s voor elektrische voertuigen te bouwen, die "een enorme impuls aan de lokale automobielsector" zou geven. De fabriek zou ook profiteren van de beschikbaarheid van hernieuwbare energie en grondstoffen zoals kobalt en fosfaten. "De vraag naar dit type batterij groeit zowel buiten als binnen Marokko," vertelde hij. "Citroën is van plan zijn productiecapaciteit binnen twee jaar te verdubbelen tot 50.000 elektrische supermini’s."
Lees ook: Grote hoeveelheden lithium ontdekt in Marokko
In Marokko hebben Renault en Stellantis fabrieken opgericht met een totale productiecapaciteit van 700.000 eenheden. "We mikken op een miljoen in de komende drie tot vier jaar," aldus Ryad Mezzour.
Nieuwe club zegt "nee" tegen Hakim Ziyech
Marokkaanse Bissara soep, dé trend van 2025
Marokko heeft plan tegen watertekort
Koffie wordt nog duurder in Marokko
AliExpress introduceert betaling in dirham
Marokkaanse diaspora: Marokko werkt aan online platform
Koffie wordt nog duurder in Marokko
AliExpress introduceert betaling in dirham
Marjane opent de aanval op Turkse concurrent BIM
Productie Sandero van Marokko naar Roemenië verplaatst?
Tunesische export naar Marokko in vrije val
Belastingamnestie Marokko: historisch succes voor niet-aangegeven vermogen
Lage voorraden oorzaak van dure diesel in Marokko
Marokkaanse export watermeloen keldert