4 september 2021 - 12:00 - Economie
Terwijl Algerije het koninkrijk verbaal aanvalt en beschuldigt van bedreigingen tegen de nationale veiligheid, ondergedompeld is in politieke instabiliteit en de diplomatieke betrekkingen met zijn westerbuur verbreekt, streeft Marokko naar het aantrekken van buitenlandse investeerders en naar een economisch leiderschap in de Maghreb.
In een periode waarin buitenlandse investeerders (het Duitse Volkswagen en het Zuid-Koreaanse Hyundai...) Algerije verlaten, voert Marokko een beleid om deze investeerders juist aan te trekken, met succes. Bovendien heeft het koninkrijk infrastructuur ontwikkeld (wegen, autosnelwegen, havens...) om deze investeerders aan te trekken. Intussen verliest de assemblage-industrie voor nieuwe voertuigen terrein in Algerije. Marokko maakt van deze situatie gebruik om zich op te werpen als regionale hub in de Maghreb en Noord-Afrika op het gebied van de automobielindustrie, aldus Algérie Part. Zo bereidt het Duitse merk Opel zich voor om in de fabriek van Kenitra in Marokko, het model Opel Rocks-e te produceren, een nieuw 100% elektrisch voertuig.
Lees ook: Automobielsector: Marokko wil India en China onttronen
Met Chinese investeerders worden er in het koninkrijk tevens drie nieuwe fabrieken voor elektrische auto’s gebouwd. De Chinese autofabrikant Build Your Dream (BYD) kondigde na het China-Afrika-forum in Marrakech in 2017, de vestiging aan van een fabriek voor elektrische auto’s in de buurt van Tanger. Op 9 december 2017 werd in aanwezigheid van Koning Mohammed VI een overeenkomst ondertekend voor de bouw van drie andere fabrieken in de buurt van Tanger, in de toekomstige Mohammed VI-Tanger Tech City. Daar zullen elektrische batterijen, elektrische bussen en vrachtwagens en elektrische treinen worden geproduceerd.
Lees ook: Marokko: automobielsector exporteert voor 80 miljard dirham
Marokko trekt ook Franse investeerders aan. De constructeurs Renault en de PSA-groep hebben reeds projecten opgestart in het koninkrijk, respectievelijk in 2008 en in 2015. De ontwikkeling van de automobielsector stelt het land in staat om zijn economie te versterken. De sector brengt 6,5 miljard euro aan inkomsten op. Dankzij deze resultaten staat Marokko nu in de top 5 van auto-exporteurs naar de Europese Unie (283.614 voertuigen, 7,8% van de EU-invoer), na Turkije, Japan, Zuid-Korea en China.
Strenge controle op brandstof in Marokko
Marokkaanse diaspora massaal naar huis
Duizenden banen bedreigd in Marokko
Anouar Ait El Hadj schittert in Champions League
Real Madrid geeft jonge slachtoffer aardbeving Al Haouz nieuwe thuis
Halal vlees op school in Canada, ouders boos
Strenge controle op brandstof in Marokko
Chinees miljardenproject in Marokko: duizenden banen op komst
De gok van Marokko: 30 miljard euro voor groene waterstof
China pompt 18 miljard in Marokko’s duurzame toekomst
Marokko verdedigt omstreden exportbeleid olijven
Sterke Marokkaanse dirham in opmars tegen dollar en euro
Belastingontduiking in Marokko floreert door juridisch gat
Miljardair Patrick Drahi verkoopt Marokkaans callcenter door miljardenschulden