15 september 2025 - 18:50 - Marokko
In 2025 heeft Ryanair zich ontpopt tot de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, een prestatie die mede te danken is aan haar uitgebreide netwerk. Met meer dan 220 bestemmingen en 200 miljoen passagiers per jaar, behaalt de maatschappij indrukwekkende resultaten. Het succes van de Ierse lowcostmaatschappij is te herleiden tot haar verdienmodel, waarbij lage ticketprijzen gecombineerd worden met een slimme aanpak voor aanvullende inkomsten.
Een gemiddeld ticket kost 46 euro, terwijl de vliegtuigen met 96% bezetting een recordaantal passagiers vervoeren. Bovendien heeft Ryanair een vloot die volledig bestaat uit Boeing 737’s. Dat maakt onderhoud een stuk goedkoper. De maatschappij investeert ook continu in nieuwe, energiezuinige toestellen. Het bedrijf genereert een aanzienlijk deel van haar inkomsten niet uit ticketverkoop. Vorig jaar, 4,7 miljard euro, wat neerkomt op een derde van de totale omzet, werd verdiend met extra’s. Denk aan de verkoop van drankjes, cadeaus en parfum aan boord, of diensten zoals stoelkeuze en voorrang bij het instappen.
Lees ook: Ryanair kijkt naar Marokko voor megaproject
Het cabinepersoneel wordt gestimuleerd om actief te verkopen. Volgens een stewardess bij de maatschappij, die anoniem wil blijven, moeten ze zodra de riemen los mogen, "verkopen, verkopen en verkopen". Luis Carvalho, cabinechef in Charleroi, legt uit dat elke medewerker een telefoon heeft waarop de verkoop wordt geregistreerd en de prestaties worden bijgehouden. "Een positieve smiley laat zien dat je goed verkoopt, een negatieve smiley duidt op onvoldoende verkoop", aldus Carvalho. De verkoopdoelstellingen variëren afhankelijk van de vlucht, de dag van de week en het type passagiers. Zo zijn de doelen voor een vlucht naar Marokko hoger dan die voor een vlucht naar Roemenië, terwijl de beste verkoopcijfers worden behaald op vluchten naar Israël, met gemiddeld meer dan 5 euro aan verkoop per passagier. Deze vluchten zijn momenteel opgeschort.
Lees ook: Marokko wint van Spanje in conflict met Ryanair
Didier Lebbe van de CNE-vakbond stelt dat het bedrag per passagier misschien weinig lijkt, maar dat het in combinatie met 200 passagiers per vliegtuig en de 3500 dagelijkse vluchten van Ryanair "zeer interessant" wordt. Hij vraagt zich af of het de taak van een luchtvaartmaatschappij is om "in een horecabedrijf of organisator van loterijspelen te veranderen". Volgens La Dernière Heure hebben de Ieren hun vliegtuigen meer dan ooit "in gokautomaten veranderd".
Koning Mohammed VI zorgt voor repatriëring kabelbaanslachtoffer Lissabon
Ryanair’s geheime wapen voor recordwinsten? Vluchten naar Marokko
Waarom Hamza Igamane twee verschillende namen gebruikt
Marokkaans plan voor militaire operatie in Sahara ligt klaar
"Geen enkel Arabisch land is nog beschermd tegen Israël"
Marokkaanse elite-universiteit zet 16 leerlingen op straat na ruzie
Koning Mohammed VI zorgt voor repatriëring kabelbaanslachtoffer Lissabon
Ryanair’s geheime wapen voor recordwinsten? Vluchten naar Marokko
Marokkaans plan voor militaire operatie in Sahara ligt klaar
"Geen enkel Arabisch land is nog beschermd tegen Israël"
Marokkaanse elite-universiteit zet 16 leerlingen op straat na ruzie
Ezelraces in Marokko: viraal succes maar ook veel kritiek
Deze Marokkaanse badplaats is perfect voor einde zomer
Brits echtpaar adopteert Marokkaanse zwerfhond na 80 km achtervolging